Forhandlinger om adgangskrav gået i stå
studenterhue2

Forhandlinger om adgangskrav gået i stå

Forligskredsen bag gymnasiereformen mødtes i morges til forhandlinger om adgangskrav til gymnasiet. Men mødet blev kort.

Dagens forhandlinger om karakterkrav i gymnasieforligskredsen sluttede næsten inden, de begyndte.

Det erfarer gymnasieskolen.dk.

Forligspartierne bag gymnasiereformen mødtes tidligt i morges, men forhandlingerne blev kortvarige.

”Med det, der kom frem i diskussionerne i dag, så bliver det et længere forhandlingsforløb. Vi snakkede ikke kun om adgangskrav, men også om studieretninger, ” siger Venstres undervisningsordfører, Peter Juel Jensen.

Forskellige adgangskrav
Regeringen ønsker et adgangskrav til gymnasiet på 02 i dansk og matematik for at matche adgangskravene til erhvervsuddannelserne. Dansk Folkeparti og Liberal Alliance ønsker et adgangskrav på 7, og midt imellem ligger Venstre, der foreslår et adgangskrav på 4.

Tal fra Undervisningsministeriet viser, at hver tiende gymnasieelev ville blive sorteret fra, hvis der blev sat et adgangskrav på 4 i dansk og matematik.

Udspil fra ministeren
Undervisningsminister Christine Antorini (S) skal nu samle trådene fra dagens forhandlinger og komme med et udspil til, hvordan man kommer videre.

”Mit bud er, at forhandlingerne først fortsætter efter sommerferien,” siger Peter Juel Jensen.