Flere skoler får nu lov til at oprette autist-klasser
undervisning1

Flere skoler får nu lov til at oprette autist-klasser

Yderligere tre skoler opretter en klasse for autister i det nye skoleår. Og som noget nyt bliver det muligt at vælge en klasse på en erhvervsgymnasial uddannelse.

Drømmen om at få lov til at oprette en autist-klasse er blevet en realitet for Campus Vejle, Selandia Slagelse og VUC Aarhus . Efter sommerferien åbner de hver dørene op for 12 autister, som kan tage en studentereksamen.

“Der er mangel på ungdomstilbud for autister i samfundet, og det vil vi selvfølgelig gerne være med til at løfte og give dem. Det er et stort potentiale for samfundet,” siger Niels-Erik Hybholt, der er rektor på Selandia, som skal oprette en hhx-klasse.

Som led i aftalen om gymnasiereformen har Undervisningsministeriet besluttet at udvide antallet af særlige klasser for elever med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF). Gymnasieskolen.dk har bedt undervisningsministeren, Merete Riisager, (LA) om en udtalelse. Hun skriver i en mail:

“Vi var opmærksomme på, at der var stor efterspørgsel efter flere ASF-klasser, særligt fra de erhvervsgymnasiale uddannelser. Derfor er jeg også glad for, at vi kan prioritere netop de erhvervsgymnasiale uddannelser i placeringen af de tre nye klasser.”

Tilføjer autist-klasse til paletten
Også på Campus Vejle er de glade for at skulle have en klasse for autister, fortæller Bruno Lindskjold, der er rektor på skolen. De skal oprette en htx-klasse.

“Vi vil gerne gøre en forskel for unge i vores område ved at give dem både faglige og sociale kompetencer, der gør det muligt, at de kan tage en videregående uddannelse, når de er færdige hos os,” siger han.

På VUC Aarhus, som skal have en hf-klasse, ser de et stort behov for sådan en klasse, fortæller rektor Erik Ernø-Kjølhede.

“I dag er der ikke et ungdomsuddannelsestilbud med støtte til unge med autisme i Aarhus. Det nærmeste ligger i Randers, så der er et stort behov,” siger han og tilføjer:

“Vi lever op til vores formål ved også at have det tilbud. Vi har i forvejen et meget bredt og varieret tilbud, men vi er glade for også at kunne tilføje en autist-klasse til paletten.”

Vil også gavne de andre elever
Tilbuddet er ikke kun til gavn for samfundet og autisterne selv, også de andre elever på skolen vil få glæde af det, mener Bruno Lindskjold fra Campus Vejle.

“Man bliver kun et bedre menneske af at se mange forskellige typer. På et gymnasium, hvor alle er ens, kan det være svært at udvikle sig som menneske. Det er vigtigt at se, at der er plads til andre typer i samfundet, og at de har lige muligheder,” siger han.

Det kan Niels-Erik Hybholt nikke genkendende til.

“Eleverne får mulighed for at se en åbenhed og rummelighed, som er en vigtig del af vores kultur. Vi vil gerne vise de andre elever, at der er plads til forskellighed og elever, der har nogle udfordringer,” siger han.

At fremstå rummelig er også vigtigt for Campus Vejle.

“Vi har altid gerne villet være en rummelig skole med plads til alle – det understøtter godt vores menneskesyn om at hjælpe alle igennem en uddannelse. Det er helt naturligt for os at beskæftige os med autister, fordi vi lægger vægt på, at alle, der kan få en studentereksamen, også får mulighed for det,” siger Bruno Lindskjold.

Står ikke uden erfaring
På VUC Aarhus bruger de andre skolers erfaringer, særligt Herning VUC og HF, som de har indgået et samarbejde med.

“Vi allierer os med andre skoler, der har haft forløbet i nogle år, og bruger de erfaringer, de har indhøstet. Vi står ikke alene, og vi er heller ikke helt uden egen erfaring. Vi har i forvejen en del autister, som vi ikke har kunnet tilbyde en specialklasse, men det kan vi heldigvis fremover,” siger Erik Ernø-Kjølhede.

På Campus Vejle har de 10 års erfaring med at undervise unge med asperger, og den viden og ekspertise vil de gerne udnytte og bruge i forbindelse med den nye autist-klasse.

Skal til at smøge ærmerne op
I slutningen af sidste måned fik de tre skoler svar på deres ansøgning fra Undervisningsministeriet om,  at de fra 1. august 2017 skal hjælpe autister med at gennemføre en gymnasial uddannelse.

“Vi har relativ kort tid til at få maskineriet i sving. Vi har faktisk vanvittig travlt, men det er vilkårene. Vi smøger ærmerne op og er klar til at udmønte det, så vi får et godt tilbud den 1. august,” siger Niels-Erik Hybholt.

Læs i næste uge om, hvordan skolerne planlægger de nye klasser for autister.