Flere elever klager over karakterer
vred pige klager

Flere elever klager over karakterer

Elever klager i stigende grad over karakterer, melder flere gymnasier. Det er blevet mere acceptabelt at være uenig med læreren, mener elevernes formand.

På nogle gymnasier er flere elever begyndt at klage over deres karakterer. Som Gymnasieskolen skriver i det seneste nummer fik rektor på Rungsted Gymnasium for eksempel sidste år 22 klager, mens klager 10 år tidligere hørte til sjældenhederne.

”I dag opfatter nogle elever en årskarakter som et udgangspunkt for en forhandling. Eleverne er blevet meget bevidste om deres karakterer og deres gennemsnit. Læreren kan godt føle et vist pres for at give gode karakter, og nogle elever er gode til at presse på til samtalen om terminskarakteren,” siger rektor Mogens Hansen.

Ligeværdig klasserumskultur
Formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Malene Nyborg Madsen mener, at klager også kan være et tegn på, at der er kommet et mere ligeværdigt forhold mellem elever og lærere.
”I dag er det blevet mere accepteret, at eleverne ikke er enige med læreren. Der er opstået en mere ligeværdig klasserumskultur, hvor der er mere dialog mellem elever og lærere. Samtidig har elevrådene nok også gjort eleverne mere bevidste om deres rettigheder,” siger Malene Nyborg Madsen.

Hvis der er en god dialog, hvorfor er det så nødvendigt at klage?

”Jeg tror heller ikke, at elever klager bare for at klage. I nogle tilfælde kan eller vil en elev ikke se, at vedkommende ikke har lavet en god opgave, men det kan også være, at en lærer har haft lidt for travlt i sin bedømmelse af eleven,” siger Malene Nyborg Madsen.

Karakteren skal forstås
Det er vigtigt, at en elev kan forstå, hvorfor vedkommende har fået en bestemt karakter. Hvis eleven ikke forstår, hvorfor hun har fået en lav karakter, er det positivt, at hun prøver at forstå det, mener Malene Nyborg Madsen. Hun mener dog ikke, at en klage er en god idé i første omgang.

Hun råder eleverne til at begynde med at se på sig selv eller den opgave, de har lavet. Er der en grund til, at jeg har fået den karakter, er der noget jeg kan gøre bedre næste gang? Kan de spørge sig selv. Tal derefter med en klassekammerat. Allerede nu vil mange elever være blevet klogere. Hvis de stadig er i tvivl, skal de snakke med læreren om det. Hvis eleven ikke forstår begrundelsen, er det vigtigt, at den bliver uddybet og begrundet, mener Malene Nyborg Madsen.

”Hvis eleven derefter stadig føler sig uretfærdigt behandlet, kan hun gå til rektor,” siger Malene Nyborg Madsen.

Stigende pres
Elevformanden mener også, at klager over karakterer kan hænge sammen med det pres, der er for at komme ind på videregående uddannelser.

”Mange elever er i dag meget fokuserede på deres karakterer. En dårlig karakter i SRP-opgaven kan for nogle betyde, at de får sværere ved at komme ind på drømmestudiet,” siger Malene Nyborg Madsen.

Har du som lærer oplevet, at elever har klaget over karakterer, din undervisning etc., og har du lyst til at dele dine oplevelser med læserne, så skriv til journalist Johan Rasmussen eller webredaktør Malene Romme-Mølby