Artikel
Fjernundervisning i to måneder: “Nu begynder det at trække tænder ud”
Elev computer frustreret hjemme

Fjernundervisning i to måneder: “Nu begynder det at trække tænder ud”

En lang periode med fjernundervisning slider hårdt på elevernes motivation. Tre lærere fortæller om konsekvenserne af den lange skolelukning.

Som resten af befolkningen venter mange lærere og elever nu spændt på, at statsminister Mette Frederiksen (S) igen træder ind i spejlsalen i Statsministeriet og fortæller om næste fase af genåbningen af Danmark.

Skal flere elever have lov til at møde op på skolen og have fysisk undervisning? Ifølge tre lærere, som i denne artikel fortæller om den lange skolelukning, vil det være en tiltrængt måde at booste elevernes motivation på resten af skoleåret. 

Eller som det bliver formuleret af en lærer: Denne periode er ved at trække tænder ud på nogle af eleverne. 

Jeg kan være bekymret for, at vi taber elever på gulvet, hvis de fortsat skal være hjemme.

Christina Lissette Nielsen, lærer 
Mulernes Legatskole

Som at tale til et tomt rum
Christina Lissette Nielsen underviser i dansk, matematik og kemi på Mulernes Legatskole i Odense.

Hun underviser 1. hf, 1. g og 2. g og kan godt godt mærke, at det begynder at slide hos nogle elever, at de snart har siddet to måneder hjemme og fået undervisning. Det går især ud over de elever, som ikke har social og faglig opbakning hjemmefra.

“Jeg kan se, at nogle har svært ved at holde motivationen. Der er nogle, som logger sig på til lektionen, men er så alligevel ikke til stede ved skærmen. Jeg har oplevet en fornemmelse af at tale ud i et tomt rum. Det kan virke lidt bizart,” siger Christina Lissette Nielsen.

Hun oplever, at hjemmeundervisning over så lang tid kan have en social slagside.

“De fagligt svage elever, som heller ikke har opbakning hjemmefra, er sværere at holde til ilden. Jeg kan være bekymret for, at vi taber elever på gulvet, hvis de fortsat skal være hjemme,” siger Christina Lissette Nielsen.

Hun har givet eleverne flere kemiforsøg for, de kan lave hjemme ved køkkenbordet. Men for Christina Lissette Nielsen kan den fysiske skole ikke erstattes.

“Jeg savner også at sparre med mine kolleger og tale med dem, når vi mødes på skolen. Jeg synes også, det kan være svært at motivere sig selv, når jeg ikke møder eleverne i undervisningen. Den oplevelse, når noget falder i hak i undervisningen, får du ikke ved en skærm,” siger Christina Lissette Nielsen.  

Afstand til eleverne    
Jens Jakob Povlsen underviser i dansk på Aarhus Business College og underviser både eux- og hhx-elever.

Han underviser stadig hhx-eleverne virtuelt, men han kunne vende tilbage til skolen for at give fysisk undervisning igen til eux-eleverne i sidste uge. Og det var tiltrængt.

De logger på, og de afleverer opgaver, men jeg ved ikke helt, hvor de er i deres læringsproces, og det er svært at vide, hvor aktive de er.

Jens Jakob Povlsen, lærer
Aarhus Business College

“Mine eux-elever har især brug for at blive motiveret på skolen. Det har være sværere for dem at tage bolden op selv, når de sidder derhjemme, og de når ikke så langt med tingene, som de gør i skolen,” siger Jens Jakob Povlsen.

Han fortæller, at i den normale undervisning kan man for eksempel tage eleverne med på virksomhedsbesøg, når der er tid til det. Og i den fysiske undervisningen kan nemmere blive virkelighedsnær og fyldt med gode eksempler. 

Han føler, at der er kommet en afstand til nogle af eleverne.

“De logger på, og de afleverer opgaver, men jeg ved ikke helt, hvor de er i deres læringsproces, og det er svært at vide, hvor aktive de er. Det bliver derfor lidt mere produktorienteret undervisning, men det er jo processen og ikke selv produktet, som er det vigtige i læringsprocessen,” siger Jens Jakob Povlsen.

Han nævner et eksempel på en elev, som var velfungerende i skolen, men som nu ikke svarer på henvendelser fra lærerne. Hun afleverer sine opgaver, men derudover viser hun ikke ​mange livstegn.

“I skolen kunne vi lige tage fat i den slags elever og tage en snak med dem, men det er svært, når eleverne sidder derhjemme,” siger han og peger på, at der også er gode ting at sige om situationen.

“Flere af de mere sky og utrygge elever blomstrer op og kommer på banen nu,” siger Jens Jakob Povlsen.

Trækker tænder ud
Hvis ikke flere elever får lov til at møde op til undervisning på skolerne efter næste genåbning, skal eleverne modtage virtuel undervisning indtil anden halvdel af juni. Eller med andre ord i over tre måneder. 

Det er lang tid, når mange elever allerede nu har svært ved at finde motivationen. Det mener Glenn Lillelund Pedersen, som underviser på Herning Gymnasium.  Han har i underkanten af 200 elever fordelt på syv hold i fagene naturgeografi og historie. Alle hans elever går i 2. g og har dermed kun virtuel undervisning.

Vi mangler at kunne kigge hinanden i øjnene eller at få de aha-oplevelser og fælles sejre, som kan opstå i et klasselokale.

Glenn Lillelund Pedersen, lærer
Herning Gymnasium

“Generelt set har eleverne taget godt imod den virtuelle undervisning. Men jeg kan også godt mærke, at enkelte elever har fået sværere ved at holde motivationen og koncentrationen oppe, jo længere vi er kommet hen i den virtuelle periode. Denne periode er ved at trække tænder ud på nogle af eleverne,” siger Glenn Lillelund Pedersen.

Han siger at elever fortæller, at dagene flyder mere sammen, og at de savner skolen.

Skolen registrerer fravær i alle lektioner, og eleverne sørger for at logge sig ind på lektionerne og vise deres tilstedeværelse. Samtidig ønsker eleverne også at få en god årskarakter i de afsluttende fag, og det er også med til at motivere dem, fortæller Glenn Lillelund Pedersen.

Han tager også en kort snak med eleverne eller skriver til dem, hvis han kan se, at de begynder at falde i niveau.

“Jeg holder dem blandt andet oppe på, at der skal arbejdes for karaktererne, selv om de arbejder hjemmefra Men jeg giver dem også mulighed for at aflevere en opgave lidt senere, hvis de for eksempel har svært ved koncentrere sig derhjemme,” siger han.

Hans elever har for kort tid siden fået til opgave at gå ud og tage et landskabsfotografi, og så skal de fortælle ham om landskabet med udgangspunkt i, hvad de har lært i faget naturgeografi.

“Dagene kan godt komme til at ligne hinanden, og det kan være svært at lave variation i undervisningen. Men der kan også komme nogle gode ting ud af denne periode. Men vi mangler at kunne kigge hinanden i øjnene eller at få de aha-oplevelser og fælles sejre, som kan opstå i et klasselokale,” siger Glenn Lillelund Pedersen.
 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater