Finanslov: Regeringen vil fortsætte nedskæringer flere år frem
Greve Gymnasium 12 undervisning

Finanslov: Regeringen vil fortsætte nedskæringer flere år frem

Regeringen lægger op til nedskæringer på gymnasierne i en årrække, viser dagens finanslovsudspil. Brugerbetalingen for hf-enkeltfag stiger med cirka 25 procent.

Det går godt for dansk økonomi, understregede finansminister Kristian Jensen (V) på dagens pressemøde, da han præsenterede regeringens udkast til næste års finanslov.

På trods af den udmelding så foreslår regeringen at fortsætte med nedskæringer på ungdomsuddannelserne.

Til næste år vil regeringen via det såkaldte omprioriteringsbidrag tage to procent af gymnasiernes budgetter – hvilket svarer til cirka 250 millioner kroner ifølge en beregning fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Finanslovsudspillet for 2018 afslører dog også, at regeringen planlægger at skære to procent om året foreløbigt til og med 2021. Med andre ord ligner det en permanent tilstand, at der høvles mere og mere af budgetterne for ungdomsuddannelser.

“Regeringen er godt i gang med at ødelægge de ungdomsuddannelser, som i mange år har leveret kvalitet. Vi kan ikke blive ved med at give den nødvendige støtte til unge, som kommer fra ikke boglige hjem, og vi kan ikke blive ved med at udfordre de dygtigste elever i gymnasiet med denne økonomi,” siger formanden for GL, Annette Nordstrøm.

Hun henviser til, at der allerede sidste år var 1.000 færre lærere ansat i de danske gymnasier i forhold til året før.

Danmark på vej ud af krisen
Finansminister Kristian Jensen sagde på pressemødet, at væksten i dansk økonomi i 2017 bliver den største siden 2006, og finansministeren var også meget optimistisk for væksten i 2018.

Annette Nordstrøm Hansen undrer sig derfor over regeringens økonomiske prioriteringer.

“Hvis vi skal sikre Danmarks fremtid og sikre en fortsat vækst, så skal vi satse på uddannelse. Danmark er på vej ud af den økonomiske krise, og så vil regeringen samtidig skære så voldsomt på uddannelse. Det er uforståeligt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Hvis omprioriteringsbidraget på to procent fortsætter frem til 2021 vil det svare til, at gymnasiale uddannelser har 1,8 milliard kroner færre på budgettet i 2021 i forhold til i 2015, viser en beregning fra GL.

Foreløbig er det dog kun finansloven for 2018, som skal vedtages.

Hf-enkeltfag bliver dyrere
Regeringen foreslår også, at deltagerbetalingen på hf-enkeltfag og på gymnasiale suppleringskurser (GSK) sættes op med cirka 25 procent. Det betyder, at et hf-enkeltfag fremover vil koste henholdsvis 550 eller 1.400 kroner, og et fag på GSK vil koste 550 kroner.

Annette Nordstrøm Hansen peger på, at det er de unge, som ikke er gået den lige vej efter skolen, som har brug for at tage hf-enkeltfag, og det er ofte unge, som ikke har en god økonomi.

“Helt principielt bør ungdomsuddannelser være gratis i Danmark, og det er dette forslag et yderligere skridt væk fra,” siger hun.

Nedskæringer i gymnasiet

Omprioriteringsbidraget på to procent om året for uddannelser blev indført i 2016.

Regeringen lægger op til at fortsætte nedskæringerne på to procent om året frem til 2021.

Sidste år blev der også skåret yderligere ned på VUC og i år på stx.

En beregning fra GL viser, at de gymnasiale uddannelser vil have 1,8 millard kroner mindre at lave udddannelse for i 2021 sammenlignet med i 2015, hvis regeringens planer gennemføres.

Regeringens finanslovsforslag 2018