Artikel
”Er udspillet en indirekte måde at lukke htx på?”
Dorte-1-aspect-ratio-348-234

Dorte Lind Damkjær er glad for at undervise på htx, men hun er i tvivl om, hvor kun i fremtiden kommer til at arbejde.

”Er udspillet en indirekte måde at lukke htx på?”

På Vejle Tekniske Gymnasium er lærerne bekymrede for fremtidens htx. Skolen er klar til at handle – spørgsmålet er bare, hvad de skal handle på.

Tekst_ Ida Abildtrup
Foto_ Ida Abildtrup

På Vejle Tekniske Gymnasium holdt de vejret, da regeringen i begyndelsen af oktober fremlagde sine planer for gymnasierne. Men med det nye udspil til en gymnasiereform føler afdelingsleder Birgit Urth Andersen sig ikke gjort klogere på, hvad regeringen vil med htx.

Birgit Urth Andersen

Afdelingsleder
Vejle Tekniske Gymnasium

 

”Som personaleleder var det svært at møde på arbejde, for vi var jo ikke rigtig blevet nævnt, og lærerne var meget bekymrede. Det er trist, for vi har jo en rigtig god uddannelse,” siger hun om regeringens fremlæggelse af udspillet til en ny reform.

Afdelingslederen, tillidsrepræsentanten og en lærer har sagt ja til at fortælle Gymnasieskolen om deres tanker om skolens fremtid og htx.

En mulig fremtid, som børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har fremlagt, er, at htx kan blive helt eller delvist integreret i stx. En mulig integration forholder Birgit Urth Andersen sig kritisk overfor, da hun mener, at htx hurtigt kan komme til at miste sin profil ved en integrering med stx.

”Jeg tror, at det kan blive svært at opretholde den projektorienterede arbejdskultur, som vi har på htx. Men mest af alt er jeg bekymret for, om de professionelle værkstedsfaciliteter bliver sikret. For hvis rammerne ikke er der, så kan det næsten være det samme,” fortæller Birgit Urth Andersen.

Den der plan B skal snart være rimelig konkret.
Peter Ruby Schmidt, tillidsrepræsentant
Vejle Tekniske Gymnasium

Lærer Dorte Lind Damkjær viser det store laboratorie frem, som hun underviser i. Her er der rækkevise af stinkskabe og store rene overfalder.  Hun underviser i kemi, biologi, bioteknologi og procesteknik, men viser også gerne skolens andre faciliter frem. De inkluderer blandt andet et værksted og en systue.

En ukendt fremtid
Dorte Lind Damkjær er bekymret for uddannelsen og om det unikke miljø, der er på skolen, også er her i 2030. Hendes første tanke, da hun hørte regeringsudspillet var, at htx blev lukket.

”Er det her en indirekte måde at lukke htx på? Jeg er begyndt at overveje, hvad jeg laver om fem år. Det kan være, at jeg ikke er htx-lærer, som jeg ellers havde troet,” fortæller hun.

Dorte Lind Damkjær tænker også på eleverne. Hun mener ikke, at alle vil føle sig godt tilpas på et stort stx-gymnasium.

”Mange af vores elever vælger skolen, fordi den er lille. Det er ikke alle elever, som har lyst til at gå på en stor campus med vilde fester. Nogle har oplevet mobning og følt sig udenfor. De elever finder på vores skole et miljø, hvor man godt må være sig selv,” siger hun.

De ældre tænker, at de er gået på pension til den tid.
Birgit Urth Andersen, afdelingsleder
Vejle Tekniske Gymnasium

Tillidsrepræsentant Peter Ruby Schmidt fortæller, at en del af lærerkollegiet er bekymret for deres job. Han savner mere konkrete svar fra regeringen.

”Den der plan B skal snart være rimelig konkret. Der er nogle lærere, som overvejer, om de skal søge over på en anden gymnasieform. Der er langt til 2030, så vi kan godt risikere at få et meget omskifteligt lærerværelse,” siger Peter Ruby Schmidt og slår ud med armene.

Færre elever
Birgit Urth Andersen understreger, at hun ikke er uforstående overfor, at der skal ske noget med htx-uddannelsen.

Hun ser det selv, når hun går forbi årgangsbillederne, som hænger på skolen. Man kan på billederne se smilende elever med studenterhuer på hovedet. Men år for år er der blevet færre elever på væggen. Det er en tendens, man ser på landsplan for htx, hvor antallet af elever siden 2017 er faldet støt.

Birgit Urth Andersen fortæller, at de på skolen har prøvet flere initiativer for at tiltrække flere elever.

”Vi har blandt andet i en årrække kørt brobygning for piger, fordi vi havde en lav procentdel piger. Lige nu kører vi et projekt med en folkeskole, som er udover den obligatoriske brobygning,” fortæller Birgit Urth Andersen.

htx 1

På skolen, hvor der går 210 elever, har nedgangen af elever ifølge tillidsrepræsentant Peter Ruby Schmidt betydet, at skolen har fået klasser med flere elever og færre teknikfag. Det har også betydet, at man på skolen har oprettet flere såkaldte papegøjeklasser.

Peter Ruby Schmidt

Tillidsrepræsentant
Vejle Tekniske Gymnasium

”Klassedynamikken bliver anderledes, når der er to studieretninger i én klasse. Med papegøjeklasserne opstår der hurtigere en opdeling inde i klasserne,” fortæller Peter Ruby Schmidt.

Han fortæller dog også, at mange af eleverne er glade for at være kommet et sted hen, som er mindre end de omkringliggende gymnasieskoler.

Købt eller solgt?
Birgit Urth Andersen fortæller, at hun ser en aldersopdeling i forhold til lærernes bekymring.

”De helt unge tænker, at de har god tid til at finde noget andet, og de ældre tænker, at de er gået på pension til den tid. Men der er nogle, som rent aldersmæssigt falder mellem to stole, og de lærere ved ikke, hvordan de kan komme til at afslutte deres arbejdsliv.”

Birgit Urth Andersen tror på, at Vejle Tekniske Gymnasium stadig er her om seks år – og hun vil gerne i gang med at arbejde for det. Hun kunne godt tænke sig at se nærmere på muligheden for at udbyde stx på skolen. Men hun synes ikke, at der har været mulighed for at handle, når de ikke har fået en klar udmelding på, hvad der skal ske med htx.

Samme udmelding har tillidsrepræsentanten.

”Vi vil gerne snart vide, om vi er købt eller solgt. Det bliver godt, når forhandlingerne går i gang. Så kan det være, vi kan få afklaring i forhold til, hvad der skal ske med os.”

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater