I den seneste tid har kampagnen Min uddannelse mit valg fået medvind i debatspalter og på sociale medier. Den 31. august lavede kampagnen et opslag på Instagram, der fik mere end 12.000 likes. Et ganske højt tal for en politisk kampagne i Danmark. Til sammenligning får de fleste af statsminister Mette Frederiksens instagramopslag mellem 10.000 og 15.000 likes.
På kampagnens hjemmeside står, at den “er 100% elevdrevet”, men Gymnasieskolen.dk kan nu fortælle, at et public affairs-firma med tætte bånd til Christiansborg har rådgivet eleverne på Niels Brock om kampagnen.
Rektor: Ikke elevernes værk
I uddannelsessektoren er der blevet lagt mærke til den politiske kampagne, som taler imod at indskrænke det frie skolevalg og ‘central elevfordeling’. Et område som Folketingets partier snart går i gang med at forhandle nye regler for.
I et debatindlæg på Altinget.dk skrev rektor Christian Alnor fra Middelfart Gymnasium i midten af september, at “meget tyder på, at ledelsen på det store handelsgymnasium i København, Niels Brock, skubber nogle unge foran sig som en ‘ungdomsorganisation’ i en kampagne for Niels Brock”.
Vi har spurgt om hjælp fra rektor og fået lov til at gå fra undervisningen.
Det ville eleverne ikke finde sig i, og kort tid efter svarede tre elever i et debatindlæg samme sted:
“At vores kampagne er lavet af vores rektorer med os elever som marionetdukker, har intet hold på sig. Virkeligheden er i stedet, at vi siden januar har været mere end 50 elever, der har gravet os ned i den rapport, som en nedsat ekspertgruppe har udarbejdet med forslag til fremtidens elevfordelingsregler.”
Gymnasieskolen.dk gik derefter igang med at se nærmere på historien. I takt med at researchen er skredet frem, har flere kilder trukket i land og vil ikke længere tale med os.
PA-bureau lurer i kulissen
I forbindelse med gymnasieskolen.dk’s research til denne artikel fik vi et tip om, at et navngivent public affairs-bureau havde hjulpet eleverne med kampagnen. Det er virksomheden GRACE Public Affairs, der har hjemme på Amagertorv et stenkast fra Christiansborg, og som trækker tråde til toppen af dansk politik.
De ansatte tæller for eksempel tidligere europaparlamentariker Anders Vistisen, Bergur Løkke Rasmussen, som er søn af tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen, tidligere SFU-formand Nanna Bonde og den konservative Nikolaj Bøgh, der sidder i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg. Langt hovedparten af de cirka tyve medarbejdere har forbindelse til en bred vifte af partier.
I 2017 blev Mette Thiesen, der i dag sidder i Folketinget for Nye Borgerlige, ansat i Grace Public Affairs. Hun var for nylig, som gymnasieskolen.dk beskrev i går, på besøg på Niels Brock for at tale med eleverne om deres kampagne.
“Vi har lavet det hele selv”
En af de elever fra Niels Brock, der har været med til at lave kampagnen, er Anna Xian Hansen, der går på det internationale gymnasium på skolen og sidder i skolens bestyrelse. Hun er frustreret over Christian Alnors beskyldninger.
“Han angriber vores legitimitet i stedet for at se på vores argumenter. Han tror ikke, at vi kan finde ud af sådan noget,” siger hun og understreger, at det er eleverne selv, der står bag kampagnen.
“Vi har selv lavet alt på de sociale medier, og jeg har selv opbygget hjemmesiden. Vi har spurgt om hjælp fra rektor og fået lov til at gå fra undervisningen. Vi er mange, der er ungdomspolitisk aktive, og så var der en gruppe i elevrådet, der synes, at emnet var vigtigt, fordi vi ellers ikke ville få lov til at gå her,” siger hun og henviser til de kommende politiske forhandlinger om elevfordeling.
Forelagt Gymnasieskolens oplysninger om, at GRACE Public Affairs har været involveret i kampagnen, siger hun:
“Der er nogle af eleverne, der har mødtes med dem. Men det er kun eleverne. Det er noget, de gør pro bono. Det er ikke betalt. Vi har fået en juniorkonsulent tilknyttet. Det er blevet en slags masterclass for os, så de elever der er med, kan lære noget af det.”
Gymnasieskolen.dk talte med Anna Xian Hansen i sidste uge. Hun har ikke svaret på bladets opfølgende spørgsmål om samarbejdet med GRACE Public Affairs.
Gymnasieskolen.dk havde desuden en interviewaftale med en anden elevrepræsentant fra kampagnen Min uddannelse mit valg. Eleven fik efter ønske fremsendt en række skriftlige spørgsmål, der blandt andet handlede om samarbejdet med GRACE Public Affairs. Hun meddelte derefter, at hun ikke ville svare på spørgsmålene.
Ud over at kampagnen Min uddannelse mit valg har fået gennemslagskraft på sociale medier, er det også lykkedes for eleverne at holde møder med politikere fra Venstre, Socialdemokratiet, Alternativet og Nye Borgerlige.
Vi har valgt at hjælpe ved at gøre vores rådgivning til uddannelse for eleverne.
En del af skolens handlingsplan
Af Niels Brocks mål- og strategiplan for 2020-2023, På Vej – mål og strategier, fremgår det i et underpunkt for 2020-2021, at “kommunikation og marketing understøtter med aktiviteter omkring fordelingsudvalg”, og at man efterstræber minimum “ét indlæg i pressen hver anden måned vedr. selveje og elevregulering”.
Som gymnasieskolen.dk skrev i går, har direktør Anya Eskildsen og ledelsen på Niels Brock tidligere opfordret lærerne til at dele og like kampagnens budskaber. Flere lærere er frustrerede over, at de bliver opfordret til at dele politiske budskaber, som de ikke selv er enige i. De er også frustrerede over, at de føler, de som ansatte på Niels Brock bliver taget til indtægt for holdninger, de ikke er enige i.
Gymnasieskolen.dk har forsøgt at få et interview med Niels Brocks direktør Anya Eskildsen til denne artikel. Det har hun ikke ønsket at deltage i. Hun skriver i en e-mail, at “skolens holdning til spørgsmålet omkring eventuel ny elevfordeling er velbelyst i andre medier”.
Gymnasieskolen.dk talte dog med hende i forbindelse med artiklen i går om de frustrerede lærere. Her sagde hun blandt andet, at hun er stolt af elevernes engagement, og at den politiske debat om nye regler om elevfordeling og frit skolevalg er meget vigtig for Niels Brock.
Læs: Lærere på Niels Brock siger fra: Vi vil ikke spændes for ledelsens politiske vogn
GRACE: Vi har valgt at hjælpe
Vi har også været i kontakt med Sune Wæsel, der er public affairs director i GRACE Public Affairs. Han ønsker ikke at stille op til interview, men har bedt Gymnasieskolen om at få spørgsmålene på skrift.
Sune Wæsel har dog efterfølgende ikke besvaret gymnasieskolen.dk’s seks skriftlige spørgsmål, men har i stedet fremsendt en kort, skriftlig udtalelse:
“Denne sag er særlig for os. Vi har valgt at hjælpe ved at gøre vores rådgivning til uddannelse for eleverne, så de både forstår vores disciplin og de politiske beslutningsprocesser. Vi modtager ikke honorar fra nogen. Det er en del af vores samfundsbidrag, at vi løbende er i dialog med studerende og uddannelsesinstitutioner. Vi har i øvrigt på ingen måde været direkte engageret i eller udførende på kampagnen Min uddannelse mit valg. Den er alene elevernes arbejde.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode