Elever: Nedskæringer giver os mindre tid med lærerne

Elever: Nedskæringer giver os mindre tid med lærerne

Mindre feedback og undervisningsdifferentiering. Det bliver konsekvenserne af nedskæringerne på de gymnasiale uddannelser, frygter elevorganisationerne.

Lærerne får mindre tid til den enkelte elev. Det vil blandt andet gå ud over feedbacken på skriftlige opgaver og muligheden for at skabe differentieret undervisning, der rammer alle.

Det bliver konsekvenserne af de nedskæringer på gymnasieuddannelserne, som regeringen har vedtaget, lød det fra elevorganisationerne på GL’s repræsentantskabsmøde i dag.

Her blev tre elevformænd interviewet af journalist Tine Gøtzsche om betydningen af besparelserne på de gymnasiale uddannelser.

”Lærerne skal løbe stærkere. Det kommer til at gå ud over den tid, de har med os elever og den feedback, de giver,” sagde Mie Hovmark, der er formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation.

Veronika Schultz, der er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, er enig:

”Der bliver uden tvivl mindre tid til feedback.”

Besparelser de næste fire år
Samlet vil regeringen over de næste fire år skære fem procent på hhx, 8 procent på htx og hf og mere end 11 procent på stx. VUC skal allerede fra januar 2016 spare 138 millioner kroner på fjernundervisning – ud over de øvrige nedskæringer.

På htx er mindre tid med lærerne ikke den eneste konsekvens af nedskæringerne, påpegede Mie Hovmark.

”På htx har vi maskiner og værksteder, vi skal opretholde kvaliteten på – og det er altså ikke billigt. Nedskæringerne vil betyde massive forringelser.”

Kampen fortsætter
Elevformændene kaldte nedskæringerne for ”uambitiøse og kortsigtede”. De er godt klar over, at nedskæringerne i forbindelse med den netop vedtagne finanslov for 2016 er en realitet. Men kampen for de kommende år fortsætter, understregede de.

”Nu lykkedes det at få pillet nedskæringerne på erhvervsuddannelserne ud af finansloven, så vi skal blive ved med at kæmpe. I den næste tid skal vi hive politikerne ud og vise dem, hvad konsekvenserne af nedskæringerne er ude på skolerne,” sagde Veronika Schultz.

”Vi er ikke nikkedukker”
Steffen Andersen, der er formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, har heller ikke givet op.

”Vi skal blive ved med at udfordre præmissen om, at det er nødvendigt at skære ned på ungdomsuddannelserne. Vi er ikke nikkedukker,” sagde han.

Samme melding kommer fra Mie Hovmark:

”Vi har ikke tænkt os at stoppe, vi kæmper videre. Fordi det er Danmarks fremtid, man sparer på.”

Bevar klasseloftet
De tre elevorganisationer vil også kæmpe for, at klasseloftet bliver bevaret.

”Det er afgørende, at den enkelte lærer har tid til at hjælpe, når man er gået i stå med en opgave, og har tid til at udfordre alle. Sidder der mange elever i en klasse, mister vi nogle i undervisningen,” lød det fra Veronika Schultz.

Også Mie Hovmark frygter for konsekvenserne, hvis klasseloftet bliver ophævet:

”Jeg er rigtig bange for den tid, vi så ikke får sammen med vores lærere.”