Annonce
Skip to content
Artikel
Ditte, Abdulle og Morten skifter spor: Hf på VUC er vejen videre
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
21. december 2023

Ditte, Abdulle og Morten skifter spor: Hf på VUC er vejen videre

UddannelsespolitikUndervisning VUC
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Johan Rasmussen
Link er kopieret

Afbrudt uddannelse, en diagnose og en arbejdsskade. Abdulle, Ditte og Morten har forskellige baggrunde, men alle tre går på hf med drømmen om en videregående uddannelse.

 

Abdulle Ahmed Mahammed, Ditte Lind Pedersen og Morten Grøftehauge går i den samme klasse på HF og VUC Fyn.

De har har vidt forskellige baggrunde og hver deres alder, men har det til fælles, at de er i gang med et sporskifte i deres liv. Alle tre går målrettet efter at tage en hf-uddannelse og derefter en videregående uddannelse.

En analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at ni ud af ti kursister, der afslutter en hf-uddannelse på VUC, er i gang med uddannelse eller er i beskæftigelse to år senere.

Læs: Hf på VUC hjælper mange mennesker videre: 9 ud af 10 får job eller læser videre

Abdulle Ahmed Mahammed, Ditte Lind Pedersen og Morten Grøftehauge har alle tre planer om at blive en del af den positive statistik.

De er i gang med et velfærdsforløb på hf med fag, der kvalificerer dem til at blive optaget på en velfærdsuddannelse som for eksempel pædagog eller sygeplejerske på en professionshøjskole.

Skriv en tale
I dag har de dansk, og dansklærer Line Erbs-Lund er ved at sætte dem i gang med dagens opgave – at skrive en tale.

Udover at skrive tale har de denne morgen også sagt ja til at fortælle om dem selv, og hvorfor de har valgt at tage hf på VUC.

I videoen længere nede fortæller de også om, hvad de mener om undervisningen, hvordan det er at begynde en uddannelse i en sen alder, og hvad de drømmer om.

Ditte Lind Pedersen, 33 år
“Da jeg gik i folkeskolen havde jeg svært ved at koncentrere mig, og jeg var et andet sted. Jeg lagde mere mærke til, at bladene faldt af træerne uden for vinduet, end hvad der foregik i klasselokalet. Da jeg var 22 år blev jeg diagnosticeret med diagnosen ADD, og jeg blev medicineret. Jeg læste HG som ung, men blev ikke helt færdig. Jeg har gået på SOSU-skolen, hvor jeg tog grundforløb, men blev ikke optaget på uddannelsen som pædagogisk assistent og måtte derfor droppe SOSU-skolen. Jeg har været næsepoder under corona og haft rengøringsarbejde. I 2019 fik jeg mit første barn, og i 2021 kom mit andet barn. Jeg kunne mærke, at jeg nu var parat til at tage en uddannelse, og jeg kontaktede studievejlederne her på VUC. Nu har jeg besluttet, at jeg tager en fuld hf.”

 

Abdulle Ahmed Mahammed, 26 år.
“Som 5-årig kom jeg med min familie fra Somalia til Danmark. Da jeg var 12 år flyttede vi fra Sakskøbing til Vollsmose i Odense. I folkeskolen var der meget krudt i mig, og jeg lavede for meget ballade og hørte ikke nok efter. Som 19-årig gik jeg i gang med en erhvervsuddannelse, og jeg ville være mejerist. Men jeg kunne ikke finde en praktikplads, selvom jeg søgte mange steder. Jeg stoppede uddannelsen, og senere fik jeg job som pædagogmedhjælper på et opholdssted for børn og unge. Jeg er blevet rigtig glad for arbejdet med børn og unge, og derfor vil jeg gerne tage uddannelsen som pædagog.”

Morten Grøftehauge, 47 år

“Jeg blev udlært berider i 2000. Siden jeg var ung, har jeg reddet, og jeg har reddet dressur og ridebanespringning på eliteplan og reddet siden jeg var ung. Jeg har i mange år undervist på rideskole og kan godt lide at arbejde med børn og unge. Sidste år ødelagde jeg mit knæ i en rideulykke, og  jeg kan ikke arbejde med heste og ridning på samme måde mere. Samtidig er det også en usikker branche, og derfor har jeg besluttet at tage en ny uddannelse. Jeg tænker, at jeg vil læse til socialpædagog og senere arbejde på et opholdssted. Med en uddannelse er det nemmere at finde et ordentligt job frem for at skulle søge som ufaglært.”

 

Hvordan er undervisningen og lærerne på VUC? Hvordan er det at gå i skole igen? Og hvad drømmer kursisterne om? Ditte, Abdulle og Morten fortæller.

Læreren: Relationsarbejdet er vigtigt
Dansklærer Line Erbs-Lund møder mange forskellige elever og kursister på HF og VUC Fyn.

“Vores kursister kommer med mange forskellige baggrunde, og for mange er det nogle år siden, at de sidst gik i skole. Vi gør meget ud af at sige, at vi har kæmpe respekt for, at de er begyndt på en uddannelse. Relationsarbejdet på uddannelsen er utrolig vigtigt. Nogle har dårlige erfaringer fra skolen, og de har behov for at få at vide, at de godt kan,” siger hun.

Hun understreger, at det langt fra er alle kursister, der har udfordringer. Nogle ønsker bare at begynde på en uddannelse efter flere år på arbejdsmarkedet.
“Det er vigtigt at understrege over for dem, at det er en kæmpe gave, at de har livserfaring. Det kan for eksempel være en fordel i et fag som dansk, at du bedre kan sætte dig ind i andres livsituation,” fortæller Line Erbs-Lund.

Hver tredje uge holder lærerteamet og en studievejleder et møde. På mødet taler lærerne og studievejlederen, om der er kursister, som de skal være særligt opmærksomme på.

“Nogle er enlige forældre, og nogle har psykiske problemer, så der kan være behov for, at vi tager fat i den enkelte og støtter dem gennem uddannelsen. Vi anerkender også over for kursisterne, at undervisningen kan være svært, men at de stadig skal lære det. Hvis en opgave er svær eller stor, så snakker vi om, at de skal nå det, de kan, og så kan det være udgangspunktet for at lære mere,” siger Line Erbs-Lund.

Hun glæder sig over de positive tal, som viser, at ni ud af ti kursister med hf-uddannelse fra VUC er i uddannelse eller beskæftigelse to år efter endt uddannelse.

“Det er virkelig fedt at se de tal. De viser, at vores arbejde er vigtigt. De viser også, at vores kursister kæmper og arbejder godt. De har taget et valg om, at de nu vil have en uddannelse,” siger Line Erbs-Lund.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning-ung-laerer-elever-klasse-shutterstock_-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    Hf på VUC hjælper mange mennesker videre - 9 ud af 10 får job eller tager uddannelse

  • Laerer-undervisning-viser-elever-noget-paa-computer-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    VUC tvinges til at forringe tilbud: HF-elever skal køre over 50 kilometer for at møde en lærer

  • Uddannelsespolitik Undervisning

    Maria ærgrer sig over lukning af VUC-afdeling: Nærhed og støtte betyder meget for mig

Indhold VUC i krise

VUC er i økonomisk krise blandt andet på grund af, at færre mennesker tager uddannelse. En ny analyse viser, at VUC løfter mange personer videre i uddannelse og er med til at skabe bred uddannelsesdækning i Danmark.

  • Kapitel 1

    Hf på VUC hjælper mange mennesker videre - 9 ud af 10 får job eller tager uddannelse

  • Kapitel 2

    Ditte, Abdulle og Morten skifter spor: Hf på VUC er vejen videre

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater