“Det er godt nok, det, du gør”
LÆRERLIV-BANNER

“Det er godt nok, det, du gør”

Tekst_ Johan Rasmussen

Hvad har størst betydning for din måde at undervise på?
Min egen måde at forstå ting på er, at jeg skal kunne se tingene for mig. Det overfører jeg til min undervisning. Når jeg skal forklare om genetik, så bruger jeg et garnnøgle som eksempel. DNA’et er snoren i garnnøglet, og på den snor sidder generne. For mig gør det ikke noget, at de tænker på et garnnøgle for at huske og forstå genetik.

Hvad fylder meget i dit arbejde lige nu?
Det er at få alle de unge mennesker i mål med eksamen. Det er selvfølgelig vigtigt, at de er fagligt klædt på, men det har også rigtig stor betydning, at man afmystificerer eksamen og lærer dem at trække vejret. Jeg underviser også på treårig hf, hvor der er unge med diagnoser, og for nogle af dem kan eksamen være udfordrende. Jeg forklarer eleverne, at vi – jeg og censor – bare er mennesker og nok skal hjælpe dem igennem eksamen.

Hvad er din dårligste vane som lærer?
Jeg taler for meget. Jeg er nogle gange bange for at afgive kontrol, og derfor kommer jeg til at stå for meget ved tavlen og tale. Jeg vil gerne lige forklare tingene, så alle er med, og det skyldes jo også, at jeg ­synes, mine fag er spændende. Jeg ved dog godt, at ­eleverne også skal sidde og arbejde med tingene selv. Og ofte er de også gode til at hjælpe hinanden og for­klare tingene for hinanden. Jeg er i en proces med at give lidt mere slip på kontrollen.

Hvad er dit bedste råd til en ny lærer?
Mit bedste råd er: Det er godt nok, det, du gør. Min egen erfaring er, at man som ny lærer bliver usikker på, om man gør det godt nok. Hvad nu, hvis jeg bliver spurgt om noget, jeg ikke ved, tænkte jeg dengang. Jeg kan huske, at jeg havde behov for at lave en nærmest minutiøs planlægning af undervisningen, og hvad jeg skulle sige hvornår. Som ny lærer kan man lige så godt tage øvelokalet med ind til eleverne og lade eleverne være en del af den rejse, det er at være ny lærer.

Hvilken fase af dit arbejdsliv tænker du tilbage på med størst glæde?
Både under pædagogikum og efter at jeg blev ­færdig med pædagogikum. Der gik nogle år, før jeg fik pædagogikum, blandt fordi jeg fik et par børn i begyndelsen af min ansættelse. Pædagogikum gav mig et vigtigt perspektiv på min egen undervisning og tid til at granske, hvad der virker. Jeg var glad for at få andres øjne på min undervisning, og jeg var glad for at se andres undervisning in action.

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.

Om Anne Würtz

Alder: 41 år.

Skole: Th. Langs HF & VUC i Silkeborg.

Underviser i: biologi og historie.