Den evige gangvagt: Jeg er aldrig censor trods min erfaring
ams_2_2

Den evige gangvagt: Jeg er aldrig censor trods min erfaring

Anne-Marie Sjørman kommer meget sjældent ud som censor, men det gør hendes kolleger. Hun er korrekt registreret i censorsystemet og undrer sig derfor meget.

“Hvorfor dem og ikke mig?”

Det er et spørgsmål, Anne-Marie Sjørman, der er lærer på Gefion Gymnasium, stiller sig selv år efter år.

I flere år har hun tigget og bedt sin ledelse om at komme ud som censor, men hvert år, når Undervisningsministeriet meddeler, hvilke lærere der skal være censorer, er det aldrig hende. Derimod bliver flere af hendes kolleger valgt.

“Jeg er aldrig censor, selvom jeg har meget erfaring med selv at have hold til eksamen. Men jeg har kolleger, der stort set kommer ud i spansk hvert år, og så tænker jeg: Hvorfor er det dem og ikke mig?,” siger Anne-Marie Sjørman, der underviser i spansk og fransk.

For tre år siden var Anne-Marie Sjørman censor i spansk på b-niveau, men i de syv år hun har været ansat på Gefion Gymnasium, har hun ikke været ude som censor i sit hovedfag, fransk, en eneste gang. Derimod har hun været censor to gange i musik, som er hendes bifag, selvom hun ikke har undervist i faget i 12 år.

Læs: Sådan udpeger ministeriet censorer

Er korrekt registreret
I starten af skoleåret fortalte Anne-Marie Sjørman sin ledelse, at hun meget gerne ville ud som censor i år. Et ønske, som hun i flere år har givet udtryk for, da det er vigtigt for hende at se, hvordan de gør på andre skoler og få nye input, fortæller hun.

Da gymnasieskolen.dk kontakter Anne-Marie Sjørman, er hun i tvivl om, hvorvidt hun er registreret rigtigt i skolens system.

Jakob Stubgaard, der er vicerektor og eksamensansvarlig på Gefion Gymnasium, bekræfter, at hun er registreret korrekt.

“Anne-Marie står registreret med kompetencer til både at kunne censurere i spansk, fransk og musik, så vi sender gerne hende ud som censor,” siger han.

Læs: Skolen rettede fejlen – nu skal Peter ud som censor

Ministeriet vil ikke kommentere
Anne-Marie Sjørman formoder derfor, at fejlen sker hos ministeriet.

“Det er altså ministeriet, den er gal med. Og fordelingen af censoropgaver er altså også meget mærkelig. Jeg har kolleger, der år efter år skal ud flere steder i spansk,” siger hun.

Om Gefion Gymnasium har haft mange lærere til at censurere i spansk de sidste år, har Jakob Stubgaard ikke overblik over, men efter et hurtigt tjek på Lectio kan han se, at der er lærere, som skal være censorer i spansk i år.

“Der er et par stykker af vores lærere, der skal ud og censurere i spansk i år, men jeg tror ikke, der skal bruges særlig mange censorer i det fag hos os i år. Det er sandsynligvis også derfor, hun ikke er blevet trukket,” siger han.

Undervisningsministeriet oplyser, at ministeriet ikke kan kommentere på enkeltsager, men opfordrer skoler til at kontakte ministeriet, hvis de vil have afklaret, om deres lærere er registreret rigtigt.