Brobygning aflyses
Pernille Rosenkrantz theil pressemøde

Brobygning aflyses

Elever skal ikke til brobygning i efteråret, oplyser børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S). GL er glade, men så gerne, at den slags beslutninger meldes hurtigere ud. (Artiklen er opdateret klokken 15.15)

I denne uge skal mange elever på brobygningsforløb på ungdomsuddannelser. Men fra på torsdag er brobygningen aflyst.

Det har børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) meddelt her til morgen på Twitter.

“Vi forventer aflysning af brobygning træder i kraft på torsdag på samme tidspunkt som reglerne vedrørende mundbind for sektoren,” skriver ministeren på Twitter .

Detaljerne vedrørende aflysning af brobygning offentliggøres, så snart de er på plads, meddeler ministeren.

Udmeldningen kommer, efter at regeringen indførte yderligere restriktioner for at dæmpe spredningen af coronavirus. Blandt andet bliver det obligatorisk for elever på ungdomsuddannelser at bruge mundbind, når de bevæger sig rundt på skolen.

Tomas Kepler, formand
GL

GL: Det er en god nyhed
Det er en god nyhed, mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Tomas Kepler.

“Skolerne gør et stort stykke arbejde ude på skolerne for at sørge for, at virussen ikke spreder sig. Efter at skolerne har fået restriktioner om brug af mundbind, er det kun et yderligere argument for at aflyse brobygningsforløb,” siger Tomas Kepler.

Han mener dog, at aflysningen kommer meget sent. GL har modtaget henvendelser fra bekymrede lærere i de seneste uger, som har været bekymrede for de planlagte brobygningsforløb. På flere skoler var der allerede brobygningsforløb i sidste uge, samtidig med at smittetallene steg i samfundet. Det har GL pointeret over for Børne- og Undervisningsministeriet.

“Vi anerkender, at regeringen skal handle løbende i forhold til smittetal og myndighedernes anbefalinger, men vi havde gerne set en hurtigere aflysning af brobygningsforløb,” siger Tomas Kepler.

Brobygningsforløb og introduktionskurser er lovbestemt og obligatorisk for elever i 8. 9. og 10. klasse, og der skal derfor ifølge gymnasieskolen.dk’s oplsyninger laves en ny lov, som kan fritage skoler og ungdomsuddannelser for at lave brobygningsforløb.

Det er uvist i, hvor lang en periode brobygningsforløb aflyses.

Kan aflyses tirsdag
Mandag eftermiddag skriver Børne- og Undervisnignsministeriet, at brobygningsforløb kan aflyses allerede fra i morgen tirsdag den 27. oktober og skal aflyses fra torsdag i denne uge.

“Der vil nu blive indledt drøftelser med sektoren og Folketingets partier om, hvordan der kan gennemføres alternative forløb, herunder virtuelle forløb eller forløb på elevernes egen skole, så eleverne alligevel får et godt indtryk af de mange valgmuligheder på ungdomsuddannelserne. Det vil i den forbindelse blive sikret, at der ikke er negative økonomiske konsekvenser for institutionerne,” skriver Børne- og Undervisningsministeriet på deres hjemmeside.