Big Brother med til skriftlig eksamen
Mikes billeder 071

Big Brother med til skriftlig eksamen

Netadgang under eksamen skærper krav om kontrol, oplever de på Aarhus Statsgymnasium. Men det må ikke overskygge de mange positive muligheder, der er i den digitale eksamensform, siger Kaare Petersen, matematiklærer og it-ansvarlig på Aarhus Statsgymnasium.

Aarhus Statsgymnasium var med i puljen, da forsøgsordningen med adgang til internet under skriftlig eksamen i 3.g blev sat i værk i 2010.
Siden har gymnasiet haft klasser til digital eksamen i de tre fag, dansk, samfundsfag og matematik, som de nuværende regler tillader.

Elever fortrolig med arbejdsform
Det har gennemgående været uproblematisk at afvikle eksamen. Logistikken har fungeret udmærket, og net-dækningen har været tilstrækkelig, fortæller Kaare Petersen, matematiklærer på Aarhus Statsgymnasium, hvor han tillige er it-ansvarlig og tovholder på net-forsøget.
”Det er ikke min oplevelse, at det har ændret elevernes præstation. Det store skridt ligger i arbejdsformen under eksamen. For eleverne er det naturligt, fordi de arbejder med deres computere med netadgang til dagligt. De bruger internetsøgning i undervisningen, og formen ligner det, de kender og er fortrolige med,” siger han.

Vant til at bruge internet fagligt
Kaare Petersens elever i matematik er tunge brugere af internettet. Når de kan anvende nettet til eksamen, afspejler det i højere grad deres arbejdsmetoder i det daglige. Derfor er det en god måde for dem at dokumentere deres kvalifikationer, vurderer han.

Snyd
Den største udfordring er risikoen for snyd.
”Vi har grundlæggende en tillidsbåret kultur, som vi skal bevare. Og vi har oplyst eleverne meget grundigt om reglerne, at de ikke må kommunikere med andre under eksamen i form af mails, blogs, delte mapper eller andet,” siger Kaare Petersen og fortsætter:
”I en presset situation kunne enkelte elever måske lade sig friste. Det har vi ikke oplevet, og de ved, at det har voldsomme konsekvenser i form af bortvisning.”

Big Brother
Gymnasiet har haft diskussioner om, hvordan de griber tilsynet an. De har det manuelle tilsyn, som det er sædvane under skriftlig eksamen.
Men de er gået et skridt videre. Under årsprøverne for en papirløs klasse har de prøvet at lave skærmovervågning fra centralt hold. Her kan en lærer overvåge, hvad der foregår på hver enkelt skærm og låse skærmen, hvis det er nødvendigt.

”Der er en snert af ”Big Brother” over det desværre. Og så kræver det dels meget maskinkraft, og det stiller krav til den, der bemander skærmovervågningen. Ikke hvem som helst kan påtage sig opgaven, der kræver særlig indsigt. Og det er altså en person per klasse per eksamen. Så det er en ekstra udgift,” siger han og tilføjer:
”For os er det vigtigt, at vi forholder os til problematikken, men det må ikke overskygge de mange positive muligheder, der er i den digitale eksamensform.”