Artikel
Arbejdet med OK-krav skudt i gang
Foto_Aalborg_2-scaled-aspect-ratio-348-234

Arbejdet med OK-krav skudt i gang

Det er kun godt ni måneder siden, den seneste overenskomstaftale landede. Men allerede nu begynder processen frem mod forhandlingerne i vinteren 2026. Arbejdstid, kompetenceudvikling og løn er tre store knaster.

Tekst_ Morten Jest
Foto_ Morten Jest

Blækket er ikke tørt endnu, lyder en ofte brugt floskel, når nye tekster, dokumenter og lignende stadig er, ja, nye.

Det betyder mest

Gymnasieskolen var med på et af de første medlemsmøder om OK 26, som blev afholdt i Aalborg – det skulle have været på HF & VUC Nord, men skolen blev samme dag ramt af brandstiftelse, så en feberredning af den lokale netværksformand flyttede mødet til Aalborg City Gymnasium, hvor 25 GL-medlemmer indfandt sig.

Det var helt klart, at især lønspørgsmålet fylder meget hos de erhvervsgymnasiale lærere, der stadig oplever, at deres løn sakker bagud. Hvad vil et nyt lønsystem få af betydning på den front? Risikerer man endnu mere decentral løn og en forværring?

Også den skæve arbejdsbelastning og spørgsmålet om kvartalsnormer er fortsat et emne, der optager medlemmerne. Hvordan skaber man større incitamenter for ledelserne til at sikre en ordentlig arbejdsfordeling, så belastningen bliver mere jævn?

Bekymringen for tiden frem til – og ikke mindst efter – 2030, hvor epx skal implementeres, var heller ikke svær at aflæse i et stort fokus på kompetenceudvikling. Det er svært at få tiden til, fordi der er så mange andre opgaver, lød beskeden blandt andet: ”Der er tre forskellige typer kompetenceudvikling – den skolelederne gerne vil have, den individuelle og så den i forhold til 2030. Alle dele skal der være råd til. Vi kan som medarbejdere have en oplevelse af, at det ledelsen vil, ikke er det, der fremmer udviklingen og det, vi har brug for,” lød konklusionen fra en af arbejdsgrupperne, som gerne vil forpligte skolerne yderligere på at lave en kompetenceplan for hver medarbejder og bruge flere penge til kompetenceudvikling. Og dermed forbedre lærernes chancer for også at have et job som gymnasielærer efter 2030.

Gymnasieskolen spurgte nogle af de fremmødte medlemmer i Aalborg, hvad de lægger mest vægt på i de kommende overenskomstforhandlinger.

Man kan dog nok sige, at dertil er vi ikke engang nået med den seneste overenskomst, OK 24, der – som navnet antyder – blev indgået i begyndelsen af året. De sidste tekster er nemlig ikke færdigskrevet og den toårige aftale formelt ikke underskrevet. Alligevel er det allerede nu ved at være tid til at gøre klar til næste forhandlinger (OK 26), der begynder om godt et år.

Således har Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i den forløbne uge afholdt de første af planlagte ni medlemsmøder i arbejdet med at udtage organisationens krav, som hovedbestyrelsen vil formulere forslag til, og som skal besluttes på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i marts 2025 – resten af møderne vil finde sted i januar. På møderne vil det også være muligt at drøfte konsekvenserne af regeringens udspil om en ny ungdomsuddannelse, epx.

Temaerne, som medlemmerne arbejder med i grupper på møderne med undertitlen ”Dit arbejdsliv – hvad er vigtigt for dig og kollegerne? Hvad fylder for jer på skolen? Hvad er vigtigt for jer at få gjort noget ved?”, er løn, det gode arbejdsmiljø, fleksibilitet og arbejdstid, det grænseløse arbejde og kompetenceudvikling gennem hele arbejdslivet. Det er temaer, der i øvrigt er afstemt med de øvrige AC-organisationer i forhandlingsfællesskabet.

”Et kæmpe issue, også blandt vores medlemmer, er det tiltagende arbejdspres og behovet for mere fleksibilitet. Det var noget, for eksempel Djøf ved OK 24 havde lavet en rapport om, men som blev hældt af brættet fra arbejdsgiverside som værende ’ikke lødig’. Så det vil helt sikkert være på dagsordenen,” forklarer GL’s forhandlingschef Claus Schreiner Andersen.

Så er der selvfølgelig spørgsmålet om løn, og hvordan – og hvornår – det ender med den løntrepartsforhandling, der blev indgået i 2023 i forbindelse med at sikre bedre lønforhold for grupper på det offentlige arbejdsmarked.

”Endelig er den kommende nye ungdomsuddannelsesreform en joker i overenskomstforhandlingerne. Hvor meget kommer den til at spille ind nu, og hvor meget ved forhandlingerne i ’28 eller ’29?” spørger forhandlingschefen og tilføjer, at det i øvrigt kan virke underligt at skulle udtage nye krav, inden de gamle overhovedet er underskrevet.

Foto_S.Lind_-scaled-aspect-ratio-926-617

Sorlannguaq Lind, underviser i engelsk på Aalborg Handelsskole (hhx)

”Det er løngabet mellem erhvervsskolerne og stx’erne, der fylder. Både for kollegerne og mig selv. Der har været meget snak, men for lidt handling. Der kom ganske vist lønstigning ved OK 24, men alle fik jo, så løngabet består.

Hvad arbejdstid og fleksibilitet angår, synes jeg godt, man kunne se på, om man kunne have færre timer. Nu har man valgt, at det er 37 timer, men det kunne man jo godt kigge på.”

Mere ro – men stadig usikkert
Når startskuddet til de offentlige forhandlinger lyder om godt et år, vil vi imidlertid være en smule klogere på visse områder. Der vil ligge en endelig, politisk forhandlet rammeaftale på Christiansborg om den nye ungdomsuddannelse, og vi vil kende resultatet af overenskomstforhandlingerne på det private område, OK 25, der begynder i det nye år. Ifølge analyser forud fra blandt andre arbejdsmarkedsforskerne hos Faos (Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier) på Københavns Universitet bliver der visse overlap af emner i forhold til de senere offentlige forhandlinger. Det drejer sig især om trivsel, fleksibilitet og løn. Og så er bagtæppet, altså samfunds- og verdenssituationen jo den samme for begge arbejdsmarkeder.

De seneste forhandlinger i henholdsvis ’23’ og 24’ var på baggrund af blandt andet en pludselig krig i Ukraine og en deraf følgende turbulent udvikling i økonomien med høj inflation og usikkerhed om konsekvenserne for beskæftigelsen. Således fandt både de offentlige og private overenskomstforhandlinger sted under indflydelse af en udhuling af reallønningerne, og der blev forhandlet store lønstigninger i begge sektorer.

Det betyder, at reallønstabet fra 2021-2022 er indhentet. Den økonomiske baggrund for OK26 er nu væsentlig mindre turbulent, inflationen har rettet sig, og der er generelt udsigt til en stabil økonomi og fortsat høj beskæftigelse. Krigene i Ukraine og Mellemøsten kan dog stadig påvirke økonomien, ligesom vi ikke kender konsekvensen af valget af Donald Trump som amerikansk præsident, hvis han eksempelvis indleder en handelskrig.

Videre ad samme spor
GL-formand Tomas Kepler står foran at skulle forhandle sin tredje overenskomst som GL-formand – dog med det forbehold, at han også er GL-formand efter forårets hovedbestyrelsesvalg. Hans forventning til de kommende forhandlinger er, at brudfladerne et stykke ad vejen bliver de samme som ved de seneste forhandlinger, hvor GL havde tydelige krav, som ifølge formanden kun delvist blev imødekommet.

”Vi er selvfølgelig midt i en proces, hvor vi skal fastlægge vores krav. Men jeg kunne godt forestille mig, at vi skal videre ad det arbejdstidsspor, hvor vi fik brudt isen i ’22 og kom et skridt videre i ’24. Men vi er ikke i mål,” siger han.

Foto_Dannevig_2-scaled-aspect-ratio-926-617

Anders Dannevig, underviser i teknologi og fysik på Hjørring HTX

”Vi skal i hvert fald ikke have flere lokale lønmidler, så længe htx’erne ikke er på niveau med stx’erne. Htx er en fantastisk uddannelse, men det bliver altså ikke lettere at rekruttere dygtige lærere, når de får en bedre løn på den anden side af gaden. Og så kommer den nye reform og tiden frem mod 2030 oveni.

Jeg synes også, efteruddannelse og kompetenceudviklingen er utrolig vigtig. Behovet bliver mere og mere synligt både fagligt og pædagogisk, for eksempel med AI’s indtog i undervisningen.

Vi har også EUX hos os, og her er der en meget skæv arbejdsfordeling i løbet af året. Kan det virkelig ikke gøres smartere? Og mere ensartet?”

Arbejdstid og psykisk arbejdsmiljø er i det hele taget et voldsomt problem på offentlige arbejdspladser generelt, så GL-formanden forudser, at de andre organisationer og medlemmer i det akademiske forhandlingsfællesskab ligeledes vil udtrykke et stort ønske om at adressere det emne. Problemet kan dog være, tilføjer han, at arbejdspres og fleksibilitet muligvis ikke er det samme set fra henholdsvis arbejdstager- og arbejdsgiverperspektiv.

”Vores erfaring med fleksibilitet er, at det skal vokse ud af krav om faste rammer. For arbejdsgiverne vil måske sige, at de, som det er nu, har fået al mulig fleksibilitet, de nok ikke troede, de havde,” lyder det fra Tomas Kepler.

Han nævner også lønspørgsmålet, hvor løntreparten er noget, der kan få indvirkning på overenskomstforhandlingerne. Og så kommer man ikke udenom før eller senere at skulle forholde sig til den kommende epx-uddannelse, som vil afføde spørgsmål om, hvordan overenskomsterne skal passe ind på de nye institutioner. Der når imidlertid at komme endnu en overenskomstforhandling inden implementeringen af den nye ungdomsuddannelsesreform i 2030 – hvad enten den kommende overenskomst bliver toårig eller, som de fleste nok forventer, treårig.

”Men vi ved jo endnu ikke, hvad arbejdsgiver forestiller sig i den retning,” som Tomas Kepler siger.

Foto_Damkilde_2-scaled-aspect-ratio-926-617

Rasmus Damkilde, underviser i historie, samfundsfag og idræt på Aalborg Katedralskole

”Moralsk stress fylder meget. Der er nok brug for en bedre forventningsafstemning. Jeg oplever, at nye kolleger er meget presset for at ’komme op i tempo’, fordi de vil gøre det godt. Samtidig er der ved at opstå en nervøsitet blandt os erfarne, fordi vi føler, vi endelig lever op til forventningerne, men nu er usikre på fremtiden. Jeg kan godt frygte, at det kan skabe en kamp om ressourcerne og en generationskløft, der udfordrer sammenhængen på lærerværelserne.

Man kan sige, at vi har været lidt i ’chok’ efter 2013 – men det har langsomt fundet sine ben og fylder meget mindre nu. Men det er svært at skrue mere tempo ind i arbejdet. Det presser efterhånden kvaliteten, især for de unge, fordi de ikke har den samme erfaring, når det spidser til.”

OK 26-processen

På ni medlemsmøder i december 2024 og januar 2025 drøfter de fremmødte medlemmer, hvad der er vigtigst for GL at få gjort noget ved (tilmelding kan ske her).

Hovedbestyrelsen udarbejder på baggrund af møderne forslag til GL's OK26-kravspakke. GL's repræsentantskab tager på et ekstraordinært møde den 6. marts 2025 stilling til GL's OK26-krav.

GL videresender i august 2025 disse krav til Akademikerne (AC), som i løbet af efteråret sammensætter den samlede AC-kravspakke og udarbejder AC's forhandlingsaftale.

Det er resultatet af dette arbejde, AC bringer med ind i de store forhandlingsfællesskaber, som på statens område er CFU. Lige op til julen 2025 vil kravene blive udvekslet med arbejdsgiver, som på statens område er Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. I januar 2026 indledes forhandlingerne, og normalt vil disse forhandlinger afsluttes omkring vinterferien 2026, og i GL vil repræsentantskabet kunne tage stilling til resultatet af OK26 ved et møde i marts 2026. Den endelige stillingtagen for GL's vedkommende sker ved en urafstemning blandt medlemmerne. GL's afstemningsresultat indgår i AC's samlede stillingtagen.​

 

Kilde: gl.org

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater