Ambitiøse elever kræver mere udfordring
Kemiforsøg Mike Cph

Ambitiøse elever kræver mere udfordring

Mange elever er blevet meget mere ambitiøse, og Rungsted Gymnasium opretter derfor nu sit eget talentudviklingsprogram.

Mens nogle elever går i lektiecafé og får læsevejledning for at klare sig i gymnasiet, er der i den anden ende af skalaen et stigende antal elever, som ikke kan få udfordringer nok.

På Rungsted Gymnasium skal et nyt talentudviklingsprogram dulme de værste udfordringsabstinenser hos eleverne. Skolen har i år måttet afvise over halvdelen af ansøgerne til Akademiet for Talentfulde Unge, som er et talentsamarbejde mellem en række gymnasier.

Rungsted Gymnasium vil nu også selv tilbyde ekstra tilbud til talenterne.

Erhvervsliv og universiteter
Her skal eleverne have særlig undervisning eller oplæg fra for eksempel erhvervsfolk, forskere, ingeniører eller ansatte på universiteterne. En lille håndfuld af lærerne på Rungsted Gymnasium har en ph.d., og de kan også bidrage med faglige udfordringer efter skoletid.

”I de senere år er der en gruppe elever, som er blevet meget ambitiøse. De sigter for eksempel på at komme på udenlandske universiteter efter gymnasiet,” siger rektor Mogens Hansen, som mener, at de 15-20 procent af de fagligt stærkeste elever på gymnasiet er blevet meget ambitiøse.

Han understreger, at talentudviklingsprogrammet på skolen ikke skal ses som en udvikling mod eliteklasser.

”Jeg mener, det er vigtigt at bevare en skoleform, hvor eleverne går i en klasse, hvor der både er de fagligt meget dygtige og de mere gymnasiefremmede elever. Det er en god dansk uddannelsestradition, som skal bevares, men samtidig skal vi opfylde elevernes individuelle behov,” siger Mogens Hansen.

Rektoren nævner da også, at der er for eksempel er lektiecafeer og dobbeltlærerordninger for elever, som har sværere ved at klare sig fagligt.

Også i Jylland
Det er ikke kun på Rungsted Gymnasium, at eleverne er blevet mere ambitiøse.

Projektleder for Akademiet for Talentfulde Unge i Region Midtjylland Svend Thorhauge genkender også tendensen:

”Vi oplever også, at der er en gruppe elever, som er blevet meget ambitiøse.”

Akademiet for Talentfulde Unge i Region Midtjylland har netop optaget 185 elever i 2014. Ordningen er blevet udvidet – for to år siden var der plads til 70 elever.