Alternativ årsprøve integreres i Folkemødet
folkemoede

Alternativ årsprøve integreres i Folkemødet

Elever fra Støvring Gymnasium laver alternativ årsprøve på Folkemødet. De skal arbejde videre med deres nye viden efter sommerferien.

20 elever fra 1.g på Støvring Gymnasium var på Folkemødet. De var der for at opleve demokratiet, men de var der også for at lave en alternativ årsprøve i samfundsfag.

Rektor Jens Nielsen har været en af bagmændene, der har sørget for, at elverne var på Folkemødet, og at årsprøven er kommet til.

Der var to forskellige udgaver af årsprøven. De, der har en studieretning med samfundsfag på a-niveau, skulle lave en opgave om integration og indvandring i Danmark. De andre med samfundsfag på c- eller b-niveau skulle lave en opgave om demokratibegreber.

”Vi ville integrere årsprøven i Folkemødet, så de kunne få noget spændende ud af dagene. Det er mere interessant for eleverne at være derovre, hvis de har en opgave, der skal løses,” siger Jens Nielsen.

Interviewe politikere
Det var et krav i begge opgaver. at eleverne skulle lave en film. I filmen skulle der være interview med politikere og repræsentanter fra interesseorganisationer. Men det kunne være lidt svært at lave de interview.

”Det er lidt grænseoverskridende at spørge politikerne om et interview. Man føler, at de er højere hævet end én,” sagde gymnasieelev Annika Holm.

”Man kan ikke lade være med at tænke, om de gider eller har tid til at snakke med os,” sagde Emma Hedegaard, der er gymnasieelev.

Men eleverne kunne godt lide at være på Folkemødet, hvor politikerne var tæt på. Og en af grupperne fra gymnasiet fik et interview med Lars Løkke. Eleverne foretrækker den alternative årsprøve frem for den almindelige og synes, det er fint, at den er blevet integreret i Folkemødet, for så er der et formål med at være der.

Læs: Gymnasieelever møder politikere tæt på

Samle op på stof
Årsprøver er ifølge rektor Jens Nielsen meget mangfoldige. De kan ses som en træning til eksamen, en slags generalprøve og en måde at repetere kernestof til eksamen.

”Det vigtigste ved en årsprøve er, at eleverne får samlet op på noget stof. I stedet for at læse om emnet får de en oplevelse på Folkemødet, hvor de kan møde folk og høre, hvad de mener. Det handler om at få eleverne ud i den store verden og være en del af demokratiet,” siger han.

Årsprøven bredes ud
Efter Folkemødet skal eleverne ikke op til nogen prøve. De skal arbejde videre med deres film.

”Vi har helt med vilje sagt, at nu skal de ikke bare hjem og fremlægge for lærer og censor i et lukket rum. Det skal bredere ud,” siger Jens Nielsen.

Eleverne med samfundsfag skal fremlægge deres nye viden for resten af klassekammeraterne efter sommerferien. Det bliver til et fagligt emne, de skal arbejde videre med.

Klasserne uden samfundsfag på a-niveau skal vise deres film til de kommende samfundsfagsklasser. Derudover har bestyrelsen også bedt om en fremlæggelse, hvor de kan få en faglig snak om, hvad man får ud af at undersøge demokratibegrebet og en mere uformel snak om, hvordan Folkemødet har været.

Jens Nielsen har efter Folkemødet snakket med nogle af eleverne, der var derovre. De har været meget begejstret og har stadig armene oppe.

Gymnasieskolen mødte flere gymnasier, hvor alternativ årsprøve var en del af Folkemødet.