Adgangskrav for tømrere og frisører
shutterstock_145330828

Adgangskrav for tømrere og frisører

Ny reform af erhvervsuddannelserne betyder adgangskrav på 2 i dansk og matematik. Adgangskrav til gymnasier er foreløbig skudt til hjørne.

Alle partier i Folketinget på nær Enhedslisten blev i går aftes enige om en reform af erhvervsuddannelserne. Den længe ventede reform betyder blandt andet, at der bliver indført adgangskrav på karakteren 2 i dansk og matematik for at begynde på en erhvervsuddannelse.

De unge med lavere karakterer får dog mulighed for at tage en optagelsesprøve og komme til en samtale, hvis de ønsker at begynde på uddannelsen.

De forskellige partier har i forbindelse med forhandlingerne om erhvervsskolereformen brugt mere tid på at diskutere adgangskrav til gymnasierne end på selve erhvervsuddannelserne. Den diskussion fortsætter også i den kommende tid, da beslutningen foreløbig er skudt til hjørne.

Med adgangskravene 2 på erhvervsuddannelserne ligger det dog fast, at de borgerlige partier med deres karakterkrav på mellem 4 og 7 vil gøre det sværere at komme i gymnasiet end på en erhvervsuddannelse. Regeringen håber, at erhvervsuddannelserne vil blive mere prestigefyldte med den nye reform og argumenterer for, at højere adgangskrav i gymnasiet netop kan modarbejde det mål.

Formand for GL, Annette Nordstrøm Hansen, mener, at det er vigtigt, at der fortsat skal være lige adgang for alle unge til alle ungdomsuddannelser.

Hun henviser blandt andet til en undersøgelse fra CEVEA, som viser, at høje karakterkrav til gymnasiet vil ramme socialt skævt.

”Det skal ikke være unge, der ellers ville kunne bryde den sociale arv, der skal betale for uigennemtænkte adgangskrav,” skriver Annette Nordstrøm Hansen i et debatindlæg på GL’s hjemmeside.

Flere timer samme antal lærere
Erhvervsskolereformen er dog også meget andet end karakterkrav. Reformen betyder blandt andet, at eleverne skal have flere timer. Mindst 25 timer om ugen i 2015 og 26 timer om ugen 2016. Det er ikke alle uddannelser, som i dag lever op til de krav.

Der følger dog ikke penge med til at ansætte flere lærere, og det betyder, at de nuværende lærere skal undervise mere. Uddannelsesforbundet, som organiserer lærerne på erhvervsuddannelserne, er da også ude og sige, at det vil gå ud over kvaliteten af undervisningen.

Højere mål
Som gymnasieskolen.dk tidligere har skrevet, ønsker regeringen også, at eux bliver styrket. Reformen slår fast, at eux skal indføres på alle relevante uddannelser.

Målet med reformen er, at mindst 25 procent af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020, og 30 procent af de unge skal tage det valg i 2025.

Læs hele aftalen om erhvervsuddannelserne.