2017: Nu rammer nedskæringerne for alvor
No image

2017: Nu rammer nedskæringerne for alvor

Hvad er konsekvenserne af de store nedskæringer på skolerne? Vi har spurgt lærere og ledere over hele landet.

Tekst_ gs_redaktor

Albertslund: Farvel til syv kolleger
Dronninglund: Besparelser findes i fællesskab
Odder: Opråb til politikerne
Odense: Øget fokus på videndeling
Ribe: Stilhed før storm
Roskilde: Årsvikar tvunget ud af sektoren
Slagelse: Fyret ægtepar fik job igen
Tørring: Mindre efteruddannelse
Viborg: Mere ensartet undervisning

Minus 5,7 % for stx
Stx rammes ekstra hårdt i 2017. Det skyldes, at partierne bag erhvervsuddannelsesreformen tidligere besluttede, at der skal overføres penge fra stx til erhvervsskolerne. Dermed skæres stx med 3,7 % plus omprioriteringsbidraget på 2 %. Det svarer til 370 millioner kroner.

Markant færre lærere
En undersøgelse, som Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) foretog sidste år, viser, at der fra 2015 til 2016 er blevet 1.000 færre lærere på skolerne. Det svarer til et fald på 7 procent. Tallet er inklusive deltidsansatte, så i årsværk er det mindre.

Det store fald i antallet af ansatte lærere skyldes især, at vikarer ikke er blevet forlænget, og at lærere er gået på pension. 150 fastansatte lærere blev afskediget sidste år.

En tilsvarende undersøgelse er ikke lavet i år. GL kan dog konstatere, at der indtil videre er afskediget 57 medarbejdere, og at årsvikarer ikke bliver genansat. GL vurderer, at der også i 2017 vil ske en større nedgang i antallet af lærere på skolerne.

Lidt mere til hhx
I 2017 forhøjes taxa­­metret til hhx med 3,4 % eller cirka 70 millioner kroner. Politikerne har erkendt, at hhx har fået for lidt penge igennem længere tid. Hhx er dog også blevet ramt af omprioriteringsbidraget på 2 procent i både 2016 og 2017.

Så meget skæres uddannelserne fra 2016 til 2020
Stx: 13 %
Htx: 9,9 %
Hhx: 6,4 %
VUC: 15,9 %
Hf: 10,5 %

Omprioriteringsbidraget vedtages et år ad gangen i forbindelse med finansloven. Nedskæringerne for 2018 er således ikke vedtaget endnu, men regeringen lægger op til, at nedskæringerne skal fortsætte til og med 2020.