11 lærere fra VUC Syd mister jobbet
VUC-syd-billede-soeren-Gylling-aspect-ratio-348-234

VUC Syd gik i sidste måned konkurs. Billedet er fra afdelingen i Haderslev.

11 lærere fra VUC Syd mister jobbet

En række lærere fra det konkursramte VUC Syd får ikke job på IBC Kolding, der har overtaget skolen. GL vil ”gøre alt” for at hjælpe medarbejderne og vil juridisk udfordre, at en selvejende offentlig institution kan gå konkurs.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Søren Gylling (Arkivfoto)

11 lærere fra VUC Syd står nu uden job. IBC Kolding har overtaget VUC Syd, der for nylig blev erklæret konkurs. For en række lærere blev overtagelsen ikke en redning, men derimod en besked om, at de ikke længere har et job.

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Tomas Kepler er vred over, at 11 ud af 41 gymnasielærere har betalt så høj en pris for VUC Syds nedtur.

”Jeg er både chokeret og forarget over, at medarbejdere, som har kæmpet for at bevare kvaliteten på VUC Syd i en meget presset periode, nu mister deres arbejde. De betaler prisen for inkompetent ledelse og de værste sider ved selvejekonstruktionen,” siger han.

Det kan ikke passe, at offentligt ansatte medarbejdere, som normalt er beskyttet af funktionærloven, står uden rettigheder.
Tomas Kepler, formand
GL

Tomas Kepler garanterer, at GL vil forfølge alle juridiske spor i den her sag – for eksempel at medarbejderne er blevet afskediget uden ret til høring.

”Det kan ikke passe, at offentligt ansatte medarbejdere, som normalt er beskyttet af funktionærloven, står uden rettigheder, fordi en bestyrelse vælger at erklære et skatteyderbetalt VUC konkurs.”

Lærere rammes hårdt på økonomien
De 11 lærere bliver ramt dobbelt hårdt, da konkursen på VUC Syd betyder, at der ikke er penge til at betale lærerne løn i opsigelsesperioden.

Lærerne kan se frem til at få løn eller en del af deres løn fra Lønmodtagernes Garantifond, men de penge ser de sandsynligvis først efter deres opsigelsesperiode, som kan vare op til seks måneder. Og lærerne kan maksimalt modtage 160.000 kroner netto plus feriepenge fra fonden. De penge vil ikke kunne dække seks måneders løn og tre måneder fratrædelsesgodtgørelse, som nogle af lærerne ville få under normale omstændigheder.

”Lærernes privatøkonomi bliver fra den ene dag til den anden lavet om. GL vil gøre, hvad vi kan i form af lån for at holde hånden under vores medlemmer,” siger Tomas Kepler.

Vi vil juridisk udfordre, om det overhovedet kan lade sig gøre, at en selvejende offentlig institution, der løser en vigtig samfundsopgave, kan erklæres konkurs.
Tomas Kepler, formand
GL

GL har også besluttet at forfølge den principielle sag om, at VUC Syd blev erklæret konkurs. GL sætter spørgsmålstegn ved, om det juridisk er muligt, at en selvejende offentlig institution kan gå konkurs.

”Vi vil juridisk udfordre, om det overhovedet kan lade sig gøre, at en selvejende offentlig institution, der løser en vigtig samfundsopgave, kan erklæres konkurs, hvorefter den overtages af en anden selvejende institution. Det burde ikke kunne lade sig gøre, og det er både politisk og juridisk uholdbart,” siger Tomas Kepler.

GL’s advokat er i gang med at se på sagen, og derefter vil GL’s hovedbestyrelse træffe beslutning om, hvordan en juridisk sag skal håndteres.

VUC Syd, som har afdelinger i Sønderborg, Haderslev, Aabenraa og Tønder, blev af bestyrelsen erklæret konkurs i slutningen af juli måned.

Dyrt byggeri og overforbrug
Konkursen kommer efter flere år med presset økonomi og en række afskedigede gymnasielærere.

Nedturen begyndte, da den tidligere ledelse og bestyrelse tog store millionlån til flotte prestigebyggerier – blandt andet et flot domicil på Haderslev Havn. Byggerierne oversteg budgetterne voldsomt, og i de følgende år var der slet ikke nok elever til at fylde klasselokalerne i de forgældede bygninger.

Oven i det kom skandalesager på VUC Syd med dyre rejser, kunstindkøb og andet overforbrug. Den tidligere direktør og bestyrelse stoppede i 2018, og siden har andre direktører og en ny bestyrelse kæmpet for at rette skuden op. Men nu er det slut.

IBC Kolding har som skrevet overtaget VUC Syd, og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har udtalt, at han også vil garantere, at borgerne i Sønderjylland fremover kan tage voksenuddannelse.

Her til morgen har vi fået en række dedikerede og dygtige medarbejdere ind, som både er glade og kede af det.
Jens Gamauf Madsen, direktør
IBC Kolding

Direktør for IBC Kolding Jens Gamauf Madsen fortæller, at IBC Kolding først i går aftes fik grønt lys fra kurator for konkursboet til at kontakte medarbejderne fra VUC Syd.

64 ud af 94 medarbejdere fra VUC Syd fik besked om, at de skulle møde op her til morgen på deres nye arbejdsplads IBC Kolding. Resten af medarbejderne, heriblandt de 11 GL-medlemmer, har ifølge Jens Gamauf Madsen fået besked fra kurator om, at de ikke længere har et job. Formelt set er det ikke IBC Kolding, som afskediger lærerne.

”Det er dybt ulykkeligt, hvad der er sket. Her til morgen har vi fået en række dedikerede og dygtige medarbejdere ind, som både er glade og kede af det, og samtidig skal vi starte et nyt skoleår op på to dage,” siger han.

Mindre aktivitet
Jens Gamauf Madsen siger, at medarbejderne ikke mister deres arbejde på grund af konkursen, men på grund af stor aktivitetsnedgang.

”Da vi fik data ind fra VUC Syd, kunne vi se, at der er nedgang i tilmeldinger og aktivitet, og at der ikke kan oprettes så mange hold som tidligere. Aktiviteten er ikke stor nok,” siger han.

På spørgsmålet om, hvordan IBC Kolding kunne udvælge, hvilke medarbejdere som skulle fortsætte på skolen, uden at have talt med dem, svarer direktøren:

”Vi har helt objektivt set på, hvilke hold der bliver oprettet, og hvilke kompetencer lærerne har,” siger Jens Gamauf Madsen.

Ifølge direktøren fortsætter undervisningen i Sønderborg, Haderslev, Aabenraa og Tønder i andre lejede lokaler.