Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vores verdenshistorie (Bind 1)

Anmeldelse

Vores verdenshistorie (Bind 1)

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Frederiksen

Antal sider

254

Pris

196 kr. (skolepris),-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kvadratisk, praktisk, god

Sammenligningen er søgt, men under læsningen af første bind af Peter Frederiksens verdenshistorie i tre bind kom jeg hele tiden til at tænke på sloganet for chokoladen Ritter Sport: “Kvadratisk, praktisk, god”. Alt er lagt an på, at indholdet skal glide ned så ubesværet som muligt, og anvender man Frederiksens trebindsværk, så kan man sætte flueben ved samtlige af læreplanens (mange) krav. På den tilknyttede hjemmeside findes ikke bare supplerende kildemateriale og ‘tjek på lektien-spørgsmål’, men sågar forløbsplaner og PowerPoints til læreroplæg. Vores verdenshistorie er kort sagt den ultimative pakkeløsning for den fortravlede historielærer – og dermed svaret på de seneste års effektiviseringer.

Indholdsmæssigt bevæger vi os i relativt trygt og velkendt farvand: Fra en ultrakort introduktion til de tidligste civilisationer bevæger vi os kronologisk frem fra “Demokratiets vugge” (Antikkens Grækenland) over “Pax Romana” (Romerriget), “Det store kulturmøde” (Byzans og de muslimske imperier), “Kirken i centrum” (Middelalderens Europa), “Den store drage” (Det kinesiske kejserrige), “Solgudens riger” (højkulturer i Mesoamerika) frem til “Mennesket i centrum” (renæssancen og tidlig moderne tid). Som kapiteloverskrifterne med al tydelighed illustrerer, så befinder vi os på det gængse hovedspor, hvor Europa opfinder demokratiet og efter en del kampe med kirke og konger ender med mennesket i centrum. Afstikkerne til Byzans og de muslimske imperier Kina og Mesoamerika ændrer ikke på denne grundfortælling. I mine øjne kunne dette ‘master-narrativ’ godt udfordres noget mere.

Til sidst skal værket roses for flere gode didaktiske tiltag, som bryder den ellers lidt monotone fremstilling. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor godt de korte kildeuddrag fungerer, eftersom de er beskåret så voldsomt, at de indimellem er tæt på at være uforståelige. Til gengæld er fokuspunkterne et fremragende tiltag, som åbner for diakrone såvel som synkrone læsninger og for en mere metodisk tilgang til grundbogsstoffet. Alt i alt en god begyndelse på trebindsværket, men efter at have tyret en Ritter Sport sidder man så alligevel ikke med en fornemmelse af at have valgt den lidt for lette løsning?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater