Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Verdensborgeren. Pædagogisk og politisk ideal for det 21. århundrede

Anmeldelse

Verdensborgeren. Pædagogisk og politisk ideal for det 21. århundrede

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Hans Reitzels Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Peter Kemp

Antal sider

300
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Verdensborgeren som nødvendigt ideal

Forfatteren opstiller verdensborgeren som et pædagogisk og politisk ideal. Der er to sider i denne bestræbelse. Forfatteren udtrykker det på denne måde: ”I skolen lærer vi ofte kun, hvordan man kan klare sig i verden, ikke hvordan man kan bidrage til, at verden kan klare sig.” 
Den ene side går på, at hvis individet skal kunne klare sig i fremtidens verden, må det løftes ud af den snævre nationalistiske tænkning. Der må i større omgang fokuseres på en global værdidebat, da de nationale værdier ikke længere er tilstrækkelige. Verden er blevet større end nationalstaten og dens problemer. 
Den anden side understreger, at der må findes kosmopolitiske løsninger på de problemer, som verden står over for. For eksempel hvordan skaber vi en bæredygtig fremtid for verden?  Hvordan forhindrer vi, at vold og hævn bliver grundlæggende værdier i verdensordenen? Og hvordan fremmer vi demokratiet på verdensplan? Skolens ideelle opgave bliver i denne forbindelse at danne og uddanne såvel den nationale medborger som den engagerede verdensborger. 
Forfatterens udgangspunkt er den pædagogiske filosofi. Det er specielt hermeneutikken, der står i centrum. For at kunne forstå og bemestre verden er det en forudsætning at kunne fortolke de konflikter, verden står over for. Herudover inddrages den tyske dannelsesteoretiker Wolfgang Klafkis kategoriale dannelsestanke, hvor undervisningen skal baseres på tidstypiske nøgleproblemer. Skolen er nødt til at beskæftige sig med de presserende problemstillinger, der berører verdens fortsatte eksistens. Skolen skal således åbne nye horisonter for eleverne. 
Bogen rejser en aktuel problemstilling: Hvad gør vi med verden i fremtiden? Tillige giver den et fremragende indblik i den pædagogiske filosofis arbejdsfelt.  

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater