Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Venstrehåndsarbejde og eftersidning

Anmeldelse

Venstrehåndsarbejde og eftersidning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Frederiksen

Antal sider

263

Pris

240,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I Ideologiernes kamp præsenteres læseren for det 20. århundredes ideologiske kampe: Fra mellemkrigstidens totalitære bevægelser (fascisme/nazisme/kommunisme) versus demokratiet til Den Kolde Krigs duel mellem liberalisme og kommunisme. Endestationen er tre kapitler om henholdsvis Kinas ”socialistiske markedsøkonomi”, Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud samt Danmark i Den Kolde Krig. Undertitlen spiller på et velkendt tema inden for kultur- og samfundsfaggruppen på hf, men selv om der – emnet taget i betragtning – er åbenlyse forbindelser til det samfundsfaglige, så er dette ikke udfoldet nok til, at bogen kan fungere tværfagligt. Således skal man heller ikke vente sig et komparativt studie af de forskellige ideologier, for eksempel af nazismen og kommunismen, som ellers er et massivt forskningsfelt. Formålet med bogen er ikke bare at skabe et overblik, hedder det i forordet, men at give nye vinkler på de kernefaglige områder. Desværre er der i det store hele tale om en traditionel gennemgang af de sædvanlige økonomiske og politiske begivenheder, også selv om enkelte kilder perspektiverer emnet til den ”lille historie”. Kildematerialet er også langt hen ad vejen gamle kendinge med undtagelse af nogle interessante breve fra amerikanske soldater i Vietnamkrigen.

Bogens raison d’être er to indlagte projektforløb om henholdsvis Den Spanske Borgerkrig og Vietnamkrigen. De er lige til at hive ud og give til eleverne som øvelsesmateriale i synopsisskrivning. Men overordnet set ligner bogen venstrehåndsarbejde, og forlaget fortjener en eftersidning: Der er intet register, ingen begrebsafklaringer, der er stort set en stave- eller slåfejl på siger og skriver hver eneste side, der mangler ordforklaringer i kilderne, der er fejl i årstal, og sproget løfter sig på intet tidspunkt. Til sidst: Det undrer mig, at en bog om de ideologiske kampe i det 20. århundrede end ikke nævner Fukuyama-Huntington-diskussionen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater