Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Venstrehåndsarbejde og eftersidning

Anmeldelse

Venstrehåndsarbejde og eftersidning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Peter Frederiksen

Antal sider

263

Pris

240,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I Ideologiernes kamp præsenteres læseren for det 20. århundredes ideologiske kampe: Fra mellemkrigstidens totalitære bevægelser (fascisme/nazisme/kommunisme) versus demokratiet til Den Kolde Krigs duel mellem liberalisme og kommunisme. Endestationen er tre kapitler om henholdsvis Kinas ”socialistiske markedsøkonomi”, Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud samt Danmark i Den Kolde Krig. Undertitlen spiller på et velkendt tema inden for kultur- og samfundsfaggruppen på hf, men selv om der – emnet taget i betragtning – er åbenlyse forbindelser til det samfundsfaglige, så er dette ikke udfoldet nok til, at bogen kan fungere tværfagligt. Således skal man heller ikke vente sig et komparativt studie af de forskellige ideologier, for eksempel af nazismen og kommunismen, som ellers er et massivt forskningsfelt. Formålet med bogen er ikke bare at skabe et overblik, hedder det i forordet, men at give nye vinkler på de kernefaglige områder. Desværre er der i det store hele tale om en traditionel gennemgang af de sædvanlige økonomiske og politiske begivenheder, også selv om enkelte kilder perspektiverer emnet til den ”lille historie”. Kildematerialet er også langt hen ad vejen gamle kendinge med undtagelse af nogle interessante breve fra amerikanske soldater i Vietnamkrigen.

Bogens raison d’être er to indlagte projektforløb om henholdsvis Den Spanske Borgerkrig og Vietnamkrigen. De er lige til at hive ud og give til eleverne som øvelsesmateriale i synopsisskrivning. Men overordnet set ligner bogen venstrehåndsarbejde, og forlaget fortjener en eftersidning: Der er intet register, ingen begrebsafklaringer, der er stort set en stave- eller slåfejl på siger og skriver hver eneste side, der mangler ordforklaringer i kilderne, der er fejl i årstal, og sproget løfter sig på intet tidspunkt. Til sidst: Det undrer mig, at en bog om de ideologiske kampe i det 20. århundrede end ikke nævner Fukuyama-Huntington-diskussionen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater