Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

At være etisk aktør i stormens øje

Anmeldelse

At være etisk aktør i stormens øje

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorthe Enger

Antal sider

183
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

At være etisk aktør i stormens øje er bogens dannelseskoncept.
Som aldrig før mødes og brydes i den postmoderne globaliserede verden en mangfoldighed af kulturelle og religiøse synspunkter og værdier. Dette må eleven forholde sig til på en kritisk og selvstændig måde. Eleven må tilegne sig et perspektiv, der rummer mangfoldigheden og i krydsfeltet af værdier være konstruktiv i sit eget livsudkast.

Men hvad har det med religionskritik at gøre? Forfatteren har udvidet begrebet, så det ikke blot drejer sig om kritik af religion som sådan, som vi kender det siden oplysningstiden. Det nye er, at der også inddrages den kritik, der i tidens løb har rejst sig internt inden for religionerne samt kritikken mellem jødedom, kristendom og islam. Den overordnede ramme for denne samlede religionskritik er de idehistoriske perioder: det præmoderne, moderniteten og postmoderniteten. Gennem disse perioder følger vi de dogmatiske og organisatoriske stridigheder inden for kristendommen, der også resulterede i splittelsen af enhedskirken. Den interne kritik inden for islam belyses ligeledes.

Der er en særlig opmærksomhed på mystik og kontemplation inden for religionerne og i postmoderniteten. Forfatteren rejser det spørgsmål, om man i den tværreligiøse mystiske erfaring kan finde fælles kerneværdier, der i dag kan forene religionerne på trods af forskellige trosudsagn. Med tekster fra både kristendom og islam plæderes der for dette synspunkt i bogens afslutning.

Der er rigtig mange bolde i spil, og forfatteren har med sit store overblik styr på det. Bogen er gennemarbejdet og giver god aktivitet til eleverne. Der er mange nye tekster fra religionskritikkerne, og arbejdsspørgsmålene bevæger sig både synkront og diakront i de idehistoriske perioder. Skemaer og oversigter giver et fint overblik af stoffet.

Bogen er således særdeles meget anbefalet. Køb den i klassesæt.

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater