Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Nedskæringer
  • Besparelse

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digitalisering
  • Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb
  • Gymnasiale suppleringskurser Gymnasiereform 2016 Hf Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Lærer-elev-relation
  • Lectio Ledelse Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 Overenskomst Pension Præstationskultur Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø
  • regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • OK 13 Gymnasiereform 2016 Corona Nedskæringer Elevfordeling Eksamen Stress Uddannelsespolitik Besparelse Dansk
luk
Tilbage
Anmeldelse

At være etisk aktør i stormens øje

Anmeldelse

At være etisk aktør i stormens øje

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Dorthe Enger

Antal sider

183
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

At være etisk aktør i stormens øje er bogens dannelseskoncept.
Som aldrig før mødes og brydes i den postmoderne globaliserede verden en mangfoldighed af kulturelle og religiøse synspunkter og værdier. Dette må eleven forholde sig til på en kritisk og selvstændig måde. Eleven må tilegne sig et perspektiv, der rummer mangfoldigheden og i krydsfeltet af værdier være konstruktiv i sit eget livsudkast.

Men hvad har det med religionskritik at gøre? Forfatteren har udvidet begrebet, så det ikke blot drejer sig om kritik af religion som sådan, som vi kender det siden oplysningstiden. Det nye er, at der også inddrages den kritik, der i tidens løb har rejst sig internt inden for religionerne samt kritikken mellem jødedom, kristendom og islam. Den overordnede ramme for denne samlede religionskritik er de idehistoriske perioder: det præmoderne, moderniteten og postmoderniteten. Gennem disse perioder følger vi de dogmatiske og organisatoriske stridigheder inden for kristendommen, der også resulterede i splittelsen af enhedskirken. Den interne kritik inden for islam belyses ligeledes.

Der er en særlig opmærksomhed på mystik og kontemplation inden for religionerne og i postmoderniteten. Forfatteren rejser det spørgsmål, om man i den tværreligiøse mystiske erfaring kan finde fælles kerneværdier, der i dag kan forene religionerne på trods af forskellige trosudsagn. Med tekster fra både kristendom og islam plæderes der for dette synspunkt i bogens afslutning.

Der er rigtig mange bolde i spil, og forfatteren har med sit store overblik styr på det. Bogen er gennemarbejdet og giver god aktivitet til eleverne. Der er mange nye tekster fra religionskritikkerne, og arbejdsspørgsmålene bevæger sig både synkront og diakront i de idehistoriske perioder. Skemaer og oversigter giver et fint overblik af stoffet.

Bogen er således særdeles meget anbefalet. Køb den i klassesæt.

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2022

Her kan der stå en kort tekst om søgning

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater