Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ufokuseret og forvirrende

Anmeldelse

Ufokuseret og forvirrende

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Mikkel Thrane Lassen og Niels Ejgil Trebbien Dybbro

Antal sider

130

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I denne introduktion til ”historiefagets metodiske kernebegreber” er historie identisk med historiefaget, og vel at mærke historiefaget på de gymnasiale uddannelser, hvor al historieskrivning tilsyneladende skal være bygget op over Blooms taksonomi. Og når forfatterne i forordet taler om elevernes historiebrug, så taler de udelukkende om brug i forhold til historiefaget og ikke i forhold til verden udenfor. Det er i denne anmelders øjne en noget snæver og gammeldags tilgang, et indtryk, der bekræftes af bogens mange traditionelle eksempler, som primært hentes fra europæisk historie (Anden Verdenskrig tegner sig nok for cirka halvdelen af eksemplerne). Bogens disposition er noget forvirrende, og mange kapitler hænger kun løseligt sammen med kapiteloverskriften. For eksempel omhandler kapitlet Fortælling eller videnskab primært fortælling eller historie, men siger intet om videnskab. I indholdsfortegnelsen spejder man forgæves efter et kapitel om historisk metode, som nævnes på forsiden, og som man senere i bogen får at vide, man skal bruge, når man analyserer kilder. For det er det, man åbenbart gør i historiefaget, man analyserer kilder. Godt nok er historiefaget meget andet, hedder det i forordet, men næsten halvdelen af bogen er faktisk tilegnet en slavisk gennemgang af kildekritikkens mange begreber.

Kapitlet Hvorfor historie? beskæftiger sig da sjovt nok også primært med kildekritik.

Det er sympatisk, at forfatterne vil nedtone den sædvanlige søgen efter en kildes tendens (og troværdighed), hvilket jo bestemt heller ikke altid er særlig frugtbart, men deres forsøg på at skelne mellem historie og fortælling (fortælling skal her forstås som kildens tendens) ender i det rene nonsens. Og få sider senere opretholder de da heller ikke længere selv denne skelnen. Naturligvis har forfatterne diskursanalysen i tankerne, men hvorfor anvender de så ikke denne ret så udbredte og velegnede analysestrategi? Listen af selvmodsigelser er i øvrigt alenlang.

Kapitlet Historieteori er nok bogens bedste, men det pædagogiske sigte falder noget til jorden i afsnittet om periodisering, eftersom en gennemgang af den sædvanlige opfattelse af, at middelalderen varede fra 500-1500, bekræftes som ”rigtig”. Øh, for det første kan det vel diskuteres, for det andet, hvorfor bruge netop dette eksempel, hvis der ikke er alternativer, når nu eleverne skal være kritiske i forhold til periodisering?

Således forvirret når man frem til historiefilosofien, som ifølge forfatterne adskiller sig fra historieteorien ved en ”indlejret etik”. Fire sider henne er det derimod det metafysiske aspekt, som adskiller førstnævnte fra sidstnævnte. Lige så forvirrende er gennemgangen af begreberne historisme og historicisme. Spredt rundtomkring i bogen gemmer der sig ganske gode øvelser til eleverne, men det kan desværre ikke opveje indtrykket af den totale forvirring.

Tilføjet den 25/10-2017: Se forfatternes svar her

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater