Dansk ?
Titel: Metoder i dansk ?
Forfatter: Jan Sørensen
Forlag: Systime ?Pris: 138 kroner, 144 sider ?
Vurdering og anmeldelse: Niels Martinov ??****
Fortolkningens rum og muligheder ?
Som censor har jeg oplevet det igen og igen. Eleven er blevet bedt om en analyse og en fortolkning (min understregning). I analysen kan der meget vel blive serveret et større antal pointer, men i fortolkningen ? stort set nul og niks! Den oplevelse har tit fået mig til at tænke: Hvad lærer vi egentlig eleverne om det at fortolke? Lidt sniksnak? ??Som anmelder har jeg da (stort set) heller ikke mødt brugbare lærebøger om fortolkning. Indtil nu. I sin nyeste bog Metoder i dansk giver Jan Sørensen et godt bud på, hvad det kunne handle om. Efter to indledende kapitler om danskfagets identitet og humanistisk videnskab introducerer han til fortolkningens betingelser og grænser. Hvornår afgør vi, om en tolkning af en tekst er rigtig? spørger han til sidst. Læs selv svaret. I dette kapitel er der for en gangs skyld noget gods til den aktivitet, vi konstant udsætter eleverne for, uden at de synes at have nogen videre baggrund for det. ??I de følgende kapitler introducerer udgivelsen en lang række litterære metoder fra nykritik til socialhistorisk læsning, og i den sproglige og mediemæssige del gennemgås relevante modeller til dagligdagens undervisning. Undervejs er der brugbare arbejdsopgaver, der inddrager de medfølgende tekster fra flere forskellige genrer. ??En velstruktureret udgivelse i et passende sprog for modtagergruppen. Og først og fremmest: En bog, der giver eleverne redskaber til det, de for ofte viser sig at være helt uvidende om: Det at fortolke.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode