Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts

Anmeldelse

Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Engelsk?

Titel: Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts?

Forfatter: Birgitte Prytz Clausen?

Forlag: Systime?Pris: 112,50 kroner, 104 sider?

Vurdering og anmeldelse: Flemming Ravn Neft??****

Bog med analyseredskaber?

Intentionen med denne bog er god: At formidle spændende vinkler på læsning samt redskaber til at arbejde analytisk med engelsksproget litteratur/tekster. ??Bogens målgruppe er ikke præciseret ud over “students”. Da bogen ikke er glosseret, og sprogets kompleksitet tages i betragtning, må man tænke, at bogen kan være anvendelig for gymnasiaster på A-niveau i 3.g – eller som inspiration, når lektoren/adjunkten planlægger undervisningen.??Bogen er idérig og indeholder brugbare afsnit som “synonyms”, “creating cohesion”, “communication model” og “rhetorical tools”.??For “tekstanalyse” anvender bogen betegnelsen “text analysis”. Personligt hælder jeg til formen “textual analysis”, skønt begge former synes omtrent lige udbredte. Det er et spørgsmål om smag og behag.??Mens jeg synes, indholdet er interessant og nyttigt, er jeg ikke vild med layoutet ud fra to kriterier, et pædagogisk og et, der vedrører læsevenlighed. ??Bogstaverne er temmelig små, og der er meget spildplads (dobbeltsider med intetsigende fotos). Så hellere have relevante illustrationer i forbindelse med den løbende tekst. ??Et virvar af tekstbokse i en slags blå og grønne nuancer er med til at gøre layoutet rodet. Opmærksomheden spredes i flere retninger: Hvor skal man begynde, og hvor skal man ende på en side? ??Således er kompositionen og formidlingen ikke optimal. Ikke desto mindre kan man se, at der står gode lærerkræfter bag. Bogen viser fint, hvorledes man kan stille analytiske spørgsmål til tekster, hvilket er befordrende for elevens udvikling af evnen til refleksion, forståelse, fortolkning og at danne mening – centrale kundskaber i et humanistisk fag som engelsk. Det er imidlertid svært at forestille sig, hvordan man skal kunne bruge bogen kronologisk, men måske kan nogle.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater