Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts

Anmeldelse

Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Engelsk?

Titel: Text Tools – Text Analysis Tools for reading English texts?

Forfatter: Birgitte Prytz Clausen?

Forlag: Systime?Pris: 112,50 kroner, 104 sider?

Vurdering og anmeldelse: Flemming Ravn Neft??****

Bog med analyseredskaber?

Intentionen med denne bog er god: At formidle spændende vinkler på læsning samt redskaber til at arbejde analytisk med engelsksproget litteratur/tekster. ??Bogens målgruppe er ikke præciseret ud over “students”. Da bogen ikke er glosseret, og sprogets kompleksitet tages i betragtning, må man tænke, at bogen kan være anvendelig for gymnasiaster på A-niveau i 3.g – eller som inspiration, når lektoren/adjunkten planlægger undervisningen.??Bogen er idérig og indeholder brugbare afsnit som “synonyms”, “creating cohesion”, “communication model” og “rhetorical tools”.??For “tekstanalyse” anvender bogen betegnelsen “text analysis”. Personligt hælder jeg til formen “textual analysis”, skønt begge former synes omtrent lige udbredte. Det er et spørgsmål om smag og behag.??Mens jeg synes, indholdet er interessant og nyttigt, er jeg ikke vild med layoutet ud fra to kriterier, et pædagogisk og et, der vedrører læsevenlighed. ??Bogstaverne er temmelig små, og der er meget spildplads (dobbeltsider med intetsigende fotos). Så hellere have relevante illustrationer i forbindelse med den løbende tekst. ??Et virvar af tekstbokse i en slags blå og grønne nuancer er med til at gøre layoutet rodet. Opmærksomheden spredes i flere retninger: Hvor skal man begynde, og hvor skal man ende på en side? ??Således er kompositionen og formidlingen ikke optimal. Ikke desto mindre kan man se, at der står gode lærerkræfter bag. Bogen viser fint, hvorledes man kan stille analytiske spørgsmål til tekster, hvilket er befordrende for elevens udvikling af evnen til refleksion, forståelse, fortolkning og at danne mening – centrale kundskaber i et humanistisk fag som engelsk. Det er imidlertid svært at forestille sig, hvordan man skal kunne bruge bogen kronologisk, men måske kan nogle.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater