Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Syntaxia – Fanget af almen sprogforståelse

Anmeldelse

Syntaxia – Fanget af almen sprogforståelse

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Minlaering.dk

Fag

Almen sprogforståelse

Pris

3.999 kr. for fem brætspil til en klasse,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ludus grammaticus pictus

Anmelderen bevæger sig ­hermed ind på et ganske ukendt, men for elever velkendt område, ­digitale animations­serier, her brugt på et lærings­spil; udarbejdelsen er foretaget af Emilie Bach og Ingrid Kruse. Spillet er et led i Minlæring.dk’s digitale læremiddel Sprogenes veje, hvor anmelder går ud fra, at det sproglige baggrundsmateriale kan hentes.

Det kan spilles online og fysisk med kort og QR-koder. Med følger der en Førstehjælpsgrammatik til besvarelse af de spørgsmål, som skal besvares af eleverne, hvis de vil ud af ­Syntaxia, der her er en fangelejr med syv stationer i sprognægternes brutale verden; billederne til emnet er ikke æstetiske kunstværker, men grimme figurer. På samme måde er sætningerne faktisk præget af vold. Skal man absolut følge den nuværende tendens i de digitale spil? Man skal igennem syv stationer. Der er mulighed for efterbehandling og spilvariationer.

Anmelder har spillet spillet ­on­line, og der er to sæt øvelser a to spørgsmål til hver station. Det er meget få spørgsmål i forhold til den lange indledning til hver station, så her kunne anmelder tænke sig langt mere materiale.

Det fysiske spil har seks sæt øvelser per station. Spørgsmålene er relevante for AP og en variation i under­visningen; men altså gerne flere og varierende spørgsmål til de danske, engelske og latinske sætninger. Med hensyn til de latinske ord skal der rettes følgende: ’in’ m. akk. = ind i, skal være ’in’ med abl. = i, på (in casa); ’clavus’ m.1. = nøgle, skal være ’clavis’ f.3. = nøgle; ’clavus’ m.2. = nagle; (ubi est clavus?). I hjælpekort til latin skal carp-mus, carpi-nt, audi-nt rettes til carpi-mus, carp-unt, audi-unt, og suffiks bruges til at danne en ny ord­klasse.

Anmelder kunne tænke sig et ­andet plot, hvor Syntaxia ikke er en dystopisk verden; men lad eleverne afgøre, om hele plottet er inspirerende, og om det er den høje pris værd.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater