Ludus grammaticus pictus
Anmelderen bevæger sig hermed ind på et ganske ukendt, men for elever velkendt område, digitale animationsserier, her brugt på et læringsspil; udarbejdelsen er foretaget af Emilie Bach og Ingrid Kruse. Spillet er et led i Minlæring.dk’s digitale læremiddel Sprogenes veje, hvor anmelder går ud fra, at det sproglige baggrundsmateriale kan hentes.
Det kan spilles online og fysisk med kort og QR-koder. Med følger der en Førstehjælpsgrammatik til besvarelse af de spørgsmål, som skal besvares af eleverne, hvis de vil ud af Syntaxia, der her er en fangelejr med syv stationer i sprognægternes brutale verden; billederne til emnet er ikke æstetiske kunstværker, men grimme figurer. På samme måde er sætningerne faktisk præget af vold. Skal man absolut følge den nuværende tendens i de digitale spil? Man skal igennem syv stationer. Der er mulighed for efterbehandling og spilvariationer.
Anmelder har spillet spillet online, og der er to sæt øvelser a to spørgsmål til hver station. Det er meget få spørgsmål i forhold til den lange indledning til hver station, så her kunne anmelder tænke sig langt mere materiale.
Det fysiske spil har seks sæt øvelser per station. Spørgsmålene er relevante for AP og en variation i undervisningen; men altså gerne flere og varierende spørgsmål til de danske, engelske og latinske sætninger. Med hensyn til de latinske ord skal der rettes følgende: ’in’ m. akk. = ind i, skal være ’in’ med abl. = i, på (in casa); ’clavus’ m.1. = nøgle, skal være ’clavis’ f.3. = nøgle; ’clavus’ m.2. = nagle; (ubi est clavus?). I hjælpekort til latin skal carp-mus, carpi-nt, audi-nt rettes til carpi-mus, carp-unt, audi-unt, og suffiks bruges til at danne en ny ordklasse.
Anmelder kunne tænke sig et andet plot, hvor Syntaxia ikke er en dystopisk verden; men lad eleverne afgøre, om hele plottet er inspirerende, og om det er den høje pris værd.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode