Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Stort om småt

Anmeldelse

Stort om småt

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag

Fag

BIOLOGI – BIOTEKNOLOGI

Bogens forfatter(e)

Herluf Thougaard, Verner Varlund, René Møller Madsen

Antal sider

372

Pris

599,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Det er en stor bog, men den henvender  sig også til større mennesker end dem, vi har i ungdomsuddannelserne. Bogen er skrevet til bachelorer i ernæring og sundhed.

Jeg havde sat mig for at læse den fra ende til anden for at opdatere min viden. Men jeg gik desværre træt undervejs, så jeg venter med at læse om smudstyper og codex-beslutningstræer, til jeg bliver spurgt.

I det, jeg har læst, havde jeg stor glæde af de sproglige nyskabelser, som jeg umiddelbart kan tage med ind i mine klasser. For eksempel ville jeg ikke selv være  kommet i tanke om, at man kan kalde det en replikationsboble, når dna-molekyler adskilles i to strenge under replikationen, eller tænkt over, at når noget sedimenterer, sker der jo bare det, at det ”synker ned i væsken”. Homologe kromosomer kaldes et ”sæt”. Såre enkelt. Men ud over disse sproglige glæder er bogen fyldt med fagord, der alle steder forklares, så de er lettere at huske.

Bogen bringer forslag til øvelser, for eksempel om at finde parasitter i sild. Jeg spiser aldrig sushi!

Den vægtige bog kan gøre god nytte på gymnasier i forbindelse med SRP, SSO, AT og andre projekter. For eksempel er der et helt afsnit om sygdomme fremkaldt via fødevarer. Det er altid aktuelt ligesom fermentering og konservering.

Bogen indeholder naturligvis en masse information i relation til kernestof i biologi og bioteknologi. Der er grundig information om osmose, immunforsvar, katalase, mutagener, protister, svampekonidier og meget andet.

Værket kan også være godt for den aldrende biolog, der har brug for at opdatere sin viden om laktoseoperon, virioner, prioner og MRSA, og jeg havde også misset forskellen på fagordene triplet og codon. Det glemmer jeg aldrig igen. Meget er bekendt stof, men det var nyt for mig, at man kan dyrke virus på celler fra nyrer fra aber!! Håber ikke, det bliver endnu en sag for en stakkels zooolgisk have, der dissekerer dyr offentligt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater