Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Sociologiens kernestof

Anmeldelse

Sociologiens kernestof

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Morten Hansen Thorndal

Antal sider

240

Pris

149 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Kernestof fornemt serveret

Hvad kræves der af en god indføring i kernestoffet i en af samfundsfagets discipliner? Primært skal den skabe en kobling mellem elevernes livsverden og disciplinens begreber, metoder og teorier. Den skal kunne illustrere begreberne med gode iagttagelser fra hverdagen, og den skal præsentere relevante og aktuelle ­teoretikere. Med Klafkis ord såvel åbne stoffet for eleverne som eleverne for stoffet. Det er måske lidt lettere, når man skriver lærebøger i sociologi end i for eksempel EU-stof. Ikke desto mindre er Sociologiens kernestof en af de mest vellykkede indføringer i dette område, overtegnede har læst i adskillige år.

For det første har forfatteren et fint blik for, hvad der rører sig blandt senmodernitetens unge i relation til den vanskelige identitetsproces. For det andet præsenteres de helt relevante teoretikere som Giddens, Foucault, Goffman, Rosa (højhastighedssamfundet) og Reckwitz (singulariteternes samfund). Og for det tredje udmærker bogen sig ved at kunne knytte relevante hverdags­iagttagelser til senmodernitetens begreber og teorier.

Uden at det er markeret, er bogen inddelt i fem overordnede dele: introduktion til den sociologiske tankegang, identitetsdannelsen, individets relation til fællesskabet, skille­linjer og kulturelle mønstre (herunder ulighed og fattigdom) og endelig Danmark sammenlignet sociologisk med andre lande.

Et par indvendinger: På bagsiden af omslaget beskrives de centrale emner som tre bullets: først identitetsdannelse, socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre. Den bullet er rost ovenfor. Men her­efter nævnes politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier. Sociale medier er behandlet særligt i relation til identitet, men ikke mange ord om politisk meningsdannelse. Tredje bullet er samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur. Samfundsforandringerne er til fulde behandlet, men aktør/struktur bliver ikke analyseret i kapitlerne efter præsentationen i introduktionen (har forfatteren været inde over omslaget?).

Tilbage står indtrykket af en glimtende sociologibog, der ikke kun egner sig til A-niveau, men også til flere af professionsuddannelserne.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater