Gør religion mennesker lykkeligere? Kan religion helbrede kræftpatienter? Virker fjernbøn? Hvilken rolle spiller religiøs opdragelse for ens identitets- og personlighedsdannelse? Disse og andre spørgsmål belyses og diskuteres i denne bog ud fra en lang række cases set fra den eksakte empiriske psykologi. Også den kognitive religionsvidenskab og psykologi med tilknytning til den nyeste biologiske hjerneforskning er fyldigt omtalt. Den tidligere teoretiske religionspsykologi, som vi finder hos Freud, Jung, William James og Allport, bliver omtalt indledningsvis.
Bogen er en faglig opdatering af religionspsykologien inden for gymnasiet. Det er et fagligt meget kompetent arbejde, der også viser en reflekteret holdning over for de moderne socialpsykologiske undersøgelsers og teoriers almene gyldighed. Disse hviler også på antagelser og værdisæt. Forholdet mellem religion og psykologi vendes i bogens sidste kapitel i spørgsmålet om, hvorvidt ikke også psykologi – især nutidens selvrealiseringspsykologi – kan være en form for religion.
Det er ikke blot et fagligt gennemtænkt arbejde, det er også pædagogisk gennemarbejdet. Sproget er ligetil. Naturligvis er der mange faglige begreber, men de forklares i bogens fyldige ordliste. De mange cases efterfølges af arbejdsspørgsmål, der udfordrer elevernes kritiske sans. Faglige linjer trækkes igennem bogens kapitler. Dertil kommer skematiske opsummeringer og faktabokse og alt sammen i et indbydende layout. Den omfattende litteraturliste vil være nyttig til AT-forløb.
Bogen er krævende, og i nogle af arbejdsspørgsmålene følte denne anmelder sig på ” Herrens mark”. Men med kyndig vejledning vil bogen være særdeles anvendelig på fagets B-niveau. Bogen har også analysemodeller til det psykologiske feltarbejde med religion.
Køb bogen i klassesæt.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode