Skrivefærdigheder i alle fag ønskes. Tekst haves
Hvordan er det gået med at implementere reformens instruks om, at ansvaret for udviklingen af elevernes skrivefærdigheder påhviler ALLE fag? Jah, joh. Opgaven er nu heller ikke helt nem, da fagene ikke overraskende har koncentreret sig om at indøve de færdigheder, der har givet mening i DERES særlige univers. Det siger næsten sig selv, at den nye praksis kræver et overblik over de skrivemåder, der gør sig gældende i et gymnasialt forløb. Det overblik skaber Sophie Holm Strøm i den netop udgivne bog Skrivning i alle fag.
I forlængelse af det materiale, et par norske forskere har udviklet, gennemgår hun i sin bog fem skrivemåder: At skrive for at informere, at skrive for at udvikle og strukturere, at skrive for at fortælle, at skrive for at argumentere og at skrive for at reflektere. Der er et bestemt mål med hver af disse skrivemåder. Og noget bestemt, eleverne skal lære. Via de grundige og illustrative gennemgange af de fem skrivemåder kombineret med en lang række elevopgaver og relevante bilag bliver der skabt de bedst mulige forudsætninger for en tværfaglig skrivepraksis. Til skriveopgaverne hører der desuden brugbare vurderingsskemaer.
De nævnte skrivemåder overskrider faggrænserne. Det dokumenterer bogen. At nogle af dem er mest oplagte i ganske bestemte fag, er på den anden side indlysende. Trods alt: Med denne udgivelse er der skabt gode rammer for et konstruktivt samarbejde om at udvikle de skriftlige færdigheder til gavn for elever og kursister.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode