Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

QVO VADIS

Anmeldelse

QVO VADIS

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Latin/Almen sprogforståelse ?

Titel: QVO VADIS ?

Forfatter: Elisabeth Nedergaard og Anders Jensen ?

Forlag: Systime ?Pris: 147,50 kroner (inkl. moms), 144 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Bo Larsen ??*****

God nyhed til latin i almen sprogforståelse ?

Der er efterhånden en del lærebøger på markedet til latin i almen sprogforståelse. Så hvad kan QVO VADIS mon tilbyde? Teksterne er arrangeret, så de præsenterer centrale aspekter af Romerriget i 1. århundrede efter Kristus med pater familias Marcus Vinicius og dennes familie som gennemgående figurer. Den grundlæggende progression er velkendt: Fra ordklasser og morfologi (lectio I-III) til syntaks (IV-VI), verbalmorfologi og aspekt med udblik til moderne fremmedsprog (VII-XI) og et afsluttende kapitel med fokus på mødet mellem Romerriget og kristendommen, nylatin og oversættelsesproblematik. For så vidt er bogen skåret over en traditionel læst. Men det er solidt gennemført. Blot kunne man have ønsket sig noget mere “kød” på bogens hovedpersoner, der blegner en smule i selskab med øvelser, realia og grammatikafsnit. ??Tekststykkerne er korte, hvis man sammenligner med de noget mere ambitiøse stykker i eksempelvis Babelstårnet. Men forfatterne formår til gengæld via øvelserne at komme virkelig vidt omkring. Der er mange øvelser knyttet til både tekststykker og grammatikafsnit, og bogens store force er alle disse små inspirerende sprogsnapse undervejs. Der er et væld af induktivt orienterede elevopgaver, som inspirerer til at se forbindelser mellem latin og dansk eller andre moderne fremmedsprog. I det indledende afsnit reklamerer bogen med fokus på AHA!-oplevelser, og netop dette findes til overflod, så det bliver en udfordring for læreren at sortere og skære i de tolv lectiones. Men det er et luksusproblem. Sange, undre-øvelser og fint formidlet realia om latin og Romerriget fungerer godt som supplement til indlæringen af den lidt hårdere grammatik. Den basale indføring i latin er altså hele vejen igennem ledsaget af et overskud og højt humør over sproget uden at banalisere stoffet. Gode oversigter over morfologien findes i appendices bag i bogen. Også disse er meget anvendelige. ??Bogen er en fin ambassadør for latindelen i almen sprogforståelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater