Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

PsykC – grundbog til psykologi på C-niveau

Anmeldelse

PsykC – grundbog til psykologi på C-niveau

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Magnus Riisager

Antal sider

240

Pris

269 kr. ,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med eksamen som pejlemærke

Her skæres ind til benet. Hvad kræves der for at bestå eksamen, og hvordan bringes eleverne derhen? Bogen læner sig tæt op ad fagets læreplan med fire temakapitler svarende til de fire kerneområder i læreplanen plus et kapitel om undersøgelsesmetoder og kritisk vurdering af samme.

Det eksamensnære udgangspunkt introduceres i bogens første kapitel, hvor eleverne trænes i at formulere psykologifaglige problemstillinger med udgangspunkt i ukendt tekst. Fagets kernekompetencer markeres grundigt i et vejledende progressionsskema, som eleverne kan benytte som træningsredskab. Således stilles skarpt på eksamenskravene lige fra begyndelsen af.

Selve teorifremstillingen i de ­fire temakapitler er flyvsk og fragmen­tarisk med pluk fra forskellige ­teorisystemer og undersøgelser, som tilsammen skal give eleverne en fornemmelse af ‘psykologiens pluralis­tiske væsen’, som der står i pressemeddelelsen.

Eksempelvis fravælges behaviorisme i kapitlet om læringspsykologi til fordel for en kognitions-psykologisk forståelse med fokus på hukommelse, tænkning (Kahneman) og ­motivation (Deci/Ryan og Bandura).

Udviklingspsykologi fremstilles med udgangspunkt i femfaktormodel og Stern, men tilføres en dyna­misk forståelse ved inddragelse af Tajfels sociale identitetsteori og Hofstedes kulturteori. Det ligger tydeligvis forfatteren på sinde at præsentere en systemteoretisk forståelse af psykologien, hvor såvel det individuelle som det sociale og det kulturelle felt må inddrages i analysen.

Jeg tænker, at kløgtige og motiverede elever vil opnå megen læring ved at samle fremstillingens mange tråde til en sammenhængende ­dynamisk psykologifaglig forståelse. De mange cases, undersøgelser og refleksionsspørgsmål hjælper helt sikkert godt på vej, og forfatteren skal have ros for hele tiden at indtænke elevaktivering i arbejdet med stoffet. Alligevel sidder jeg tilbage med en fornemmelse af, at en mere stringent teorifremstilling ville gavne knap så velfunderede elever. Og her tror jeg, at læreren må på banen og supplere bogens pluralisme.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater