Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

PsykC – grundbog til psykologi på C-niveau

Anmeldelse

PsykC – grundbog til psykologi på C-niveau

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Psykologi

Bogens forfatter(e)

Magnus Riisager

Antal sider

240

Pris

269 kr. ,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Med eksamen som pejlemærke

Her skæres ind til benet. Hvad kræves der for at bestå eksamen, og hvordan bringes eleverne derhen? Bogen læner sig tæt op ad fagets læreplan med fire temakapitler svarende til de fire kerneområder i læreplanen plus et kapitel om undersøgelsesmetoder og kritisk vurdering af samme.

Det eksamensnære udgangspunkt introduceres i bogens første kapitel, hvor eleverne trænes i at formulere psykologifaglige problemstillinger med udgangspunkt i ukendt tekst. Fagets kernekompetencer markeres grundigt i et vejledende progressionsskema, som eleverne kan benytte som træningsredskab. Således stilles skarpt på eksamenskravene lige fra begyndelsen af.

Selve teorifremstillingen i de ­fire temakapitler er flyvsk og fragmen­tarisk med pluk fra forskellige ­teorisystemer og undersøgelser, som tilsammen skal give eleverne en fornemmelse af ‘psykologiens pluralis­tiske væsen’, som der står i pressemeddelelsen.

Eksempelvis fravælges behaviorisme i kapitlet om læringspsykologi til fordel for en kognitions-psykologisk forståelse med fokus på hukommelse, tænkning (Kahneman) og ­motivation (Deci/Ryan og Bandura).

Udviklingspsykologi fremstilles med udgangspunkt i femfaktormodel og Stern, men tilføres en dyna­misk forståelse ved inddragelse af Tajfels sociale identitetsteori og Hofstedes kulturteori. Det ligger tydeligvis forfatteren på sinde at præsentere en systemteoretisk forståelse af psykologien, hvor såvel det individuelle som det sociale og det kulturelle felt må inddrages i analysen.

Jeg tænker, at kløgtige og motiverede elever vil opnå megen læring ved at samle fremstillingens mange tråde til en sammenhængende ­dynamisk psykologifaglig forståelse. De mange cases, undersøgelser og refleksionsspørgsmål hjælper helt sikkert godt på vej, og forfatteren skal have ros for hele tiden at indtænke elevaktivering i arbejdet med stoffet. Alligevel sidder jeg tilbage med en fornemmelse af, at en mere stringent teorifremstilling ville gavne knap så velfunderede elever. Og her tror jeg, at læreren må på banen og supplere bogens pluralisme.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater