Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Økonomiske kriser – fra finanskrise til gældskrise

Anmeldelse

Økonomiske kriser – fra finanskrise til gældskrise

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Per Henriksen

Antal sider

140
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Økonomi i krisens tegn

Konjunktursvingninger er som bekendt et nøglebegreb i økonomiundervisningen, men det er vel sådan, at svingningerne ikke har samme vægt i undervisningen, når vi er i en højkonjunktur, som når vi er i bund. Derfor skal – og bliver – bøger til undervisningen i økonomi omskrevet relativt ofte. 
Per Henriksen tager i denne bog udgangspunkt i den amerikanske finanskrise. I modsætning til det gængse tager han et induktivt afsæt, idet første halvdel af bogen primært er beskrivende. Herefter lægges flere teoretiske lag på fremstillingen, altså undervisningens deduktive element. 
Vi får historien om gældskrisen i USA, hvis årsager kan datere sig tilbage til sidste del af det 20. århundrede, hvor der skete en voldsom deregulering af finansmarkederne. Via subprimelån og europæiske bankers grådighed når krisen til Europa, og vi ser nedslaget i Danmark og i de europæiske lande i øvrigt. Interessant er det at se, at boligmarkedet både i USA og i Europa har en igangsættende rolle fra finans- over økonomisk til gældskrise. 
Beretningen er fortalt som en spændende roman, og der er en overflod af tabeller og figurer som illustration til udviklingen. I forordet anbefales bogen til økonomiundervisningen på B- og A-niveau. A-niveauet er okay, men jeg tvivler på, at B-elever kan kapere stoffet. I hvert fald har et linjefagshold på et seminarium, som jeg underviser i øjeblikket, svært nok ved at holde sammen på trådene. 
I de to sidste kapitler præsenterer bogen forklaringer og løsninger på krisen i regi af den neoklassiske, den keynesianske og den marxistiske skole. Endelig perspektiveres kriseforklaringerne, idet det problematiseres, om der er krise for den økonomiske teori, og om krisen dybest set er en vækstkrise. 
Summa summarum: Det er rigtig rart, at en økonomibog tager fat i en beskrivelse af empirien – og herefter forsøger at forklare den.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater