Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Must for sprogundervisere

Anmeldelse

Must for sprogundervisere

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Samfundslitteratur 2014

Fag

AP OG ALLE FREMMEDSPROG

Bogens forfatter(e)

Hanne L. Andersen, Susana S. Fernández, Dorte Fristrup, Birgit Henriksen

Antal sider

266

Pris

298,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

De fire udgivere har i 20 kapitler plus 16 siders litteraturliste samlet en opdateret oversigt over fremmedsprogsundervisningen; for anmelderen er bogen et must for alle sprogundervisere i gymnasiet og bør indgå i pædagogikums bogliste.

Anmelderen kan umuligt referere alle 20 kapitler og alle guldkornene; B.H. giver et overblik over sprog, sprogtilegnelse og praksis i sprogundervisningen (kapitel 2) og viser sammenhængen mellem disse tre elementer. S.S.F. uddyber dette i kapitel 3. Hun opprioriterer funktionen i sprogundervisningen til fordel for formen med hjælp fra den kognitive lingvistik. H.L.A. slår ned på begynderundervisningens progression delt op i underelementer. Sproglæringsstrategier præsenterer A. Rasmussen og S.S.F., alt sammen på basis af ajourført videnskabelig litteratur. J. Vinther slutter første del med overvejelser over, hvordan læreren kan fremme elevens motivation.

Anden del har den kommunikative sprogundervisning i fokus plus feedback i rettesituationen – altså en diskussion, der startede i 80’erne, men nu er ført ajour med et systematisk kapitel om tasks af M.J. Kirkebæk og P.B. Hansen. Systematik i ordforrådsøvelser (L. Andersen + B.H.), litteraturforståelse på basis af Kramsch (S.B. Jørgensen), faktatekster som sprogligt og emnemæssigt lige så vigtige som skønlitteratur fremhæver Jette F. Tucă med vægt på dokumentar og biografi, og anden del slutter af med et langt og vigtigt bidrag om det digitale læringsrum (F. Caviglia + Chr. Neutzsky-Wulff).

Tredje del giver bud på fremtidens internationalisme, innovation og samarbejde med erhvervslivet, samspil mellem sprogfagene og de øvrige gymnasiefag samt den nye lærerpersonlighed.

Alt i alt giver bogen en meget fin indgang til fremmedsprogsdiskussionen i gymnasiet af i dag.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater