Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Musikken & hjernen

Anmeldelse

Musikken & hjernen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Musik

Bogens forfatter(e)

Jesper Ryberg og Toke Lund Christiansen

Antal sider

240

Pris

299,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Toke Lund Christiansen er musiker, fløjtenist i DR Symfoniorkestret, forfatter, underviser med mere. Jesper Ryberg er professor i filosofi ved Roskilde Universitet.

De to har skrevet en tankevækkende bog sammen.

Bogen falder i 10 dele under overskrifter som for eksempel Talent og øvelse, Absolut gehør, Musik og intelligens. Hvert afsnit starter med en række spørgsmål til emnet, og så byder de to ind med svar fra to meget forskellige skrivetraditioner, men det er underholdende og indsigtsfuldt. Toke L. Christiansen er musikalsk vidende med mange musikermæssige referencer og historier – nogle angivet som egentlige citater, hvad de nu ikke alle sammen kan være. Han skriver sjovt, begavet, personligt og underholdende om emnerne i en essayistisk stil. Jesper Ryberg er forskeren, der med et kolossalt overblik kan byde ind med forskningsmæssig belysning af de stillede spørgsmål. Han refererer til et utal af eksperimenter, hvor mennesker lytter til musik. Alt angivet omhyggeligt med kildehenvisninger. Han er meget lidt kategorisk og fremlægger nuanceret. I særklasse er gennemgangen af den særlige ”Mozart-effekt”, som satte musik- og medieverdenen ud på et ukritisk sidespor i 1990’erne.

I afsnittene Musik og intelligens og Musik og etik falder niveauet og er nok for komplekst til denne pingpongform. Og det kan da undre, at der ikke refereres til danske publikationer fra professor Lars Ole Bonde (musikterapi og musikpsykologi) og Peter Vuust (musiker og hjerneforsker).

Både for gymnasiemusiklæreren og for den interesserede kollega, for eksempel matematik (afsnittet om Bach), filosofi og psykologi, er der megen spændende og ny viden at hente i bogen. Flere afsnit kan bestemt bruges til diskussion i en musikklasse, for vi er inde i helt centrale forhold omkring musiklytning og musikudøvelse. Det er meget læseværdigt, og der er mange ahaoplevelser gemt i læsningen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater