Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Modernitet – kristendom og etik

Anmeldelse

Modernitet – kristendom og etik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Preben Brock Jacobsen

Antal sider

157
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Engagerende essay!

Og netop essay, hvor forfatteren fokuserer på 11 problematikker, der har optaget ham. Er transcendenserfaringer mulige i moderniteten? Kan de forklares i et alment sprog? Og hvilken rolle spiller de for menneskesynet – og rettigheder samt etiske spørgsmål? Forfatteren belyser disse problematikker ud fra en bred vifte af filosofiske, teologiske og litterære positioner, der sættes imod hinanden. Han inviterer læseren til at deltage i sine personlige refleksioner herom, og det lykkes ham med ildhu og det velskrevne sprog overordentligt godt.  
Kan man med sine fulde fem i behold tale om det guddommelige i dag? Ja, mener forfatteren, og ud fra K.E. Løgstrups skabelsesteologi og fænomenologi er det endda muligt at begrunde det i et alment sprog. Over for den konstruktivistiske opfattelse af religion spiller forfatteren således ud med den religiøse essens i de suveræne livsytringer. Der gives albuerum til teologien i disse essays, og det understøttes af, at man også fra filosofisk side har besindet sig på modernitetens selvindskrænkning.  
Det er op til læseren selv at tage stilling til problemerne, men forfatterens inspirationskilde er Løgstrups teologi. I bogen problematiseres andres filosofiske og teologiske synspunkter ud fra dennes, men ved Løgstrups teologi stopper forfatterens kritiske refleksioner op. Det er en essayists ret, men det lægger en dæmper på bogens anvendelse i en undervisning. Der er ellers både fra filosofisk og teologisk side rigeligt af kritik at tage fat i. Ikke mindst fra teologen J. Sløk, hvis teologiske synspunkter præsenteres i bogen, men ikke sættes i spil med Løgstrups. Det ville ellers have været spændende.  
Det idehistoriske materiale i disse essay vil være meget anvendeligt i forbindelse med tværfaglige opgaver, og som emnelæsning kan den nonteistiske transcendensforståelse sikkert gå hen at blive en øjenåbner for unge mennesker.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater