Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Mindretalspædagogik

Anmeldelse

Mindretalspædagogik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

KLIM

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Alexander von Oettingen (red.)

Antal sider

240
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et unikt indblik i mindretallenes pædagogik

Bogens grundtese er: At tilhøre et mindretal er noget, man aktivt vælger, og det er samtidig noget, der læres. Specielt for de nationale mindretal er institutioner særlig vigtige for at udvikle og fastholde mindretallets eksistens. Ud fra denne grundlæggende opfattelse af mindretal sætter bogen fokus på, hvad der karakteriserer den specielle pædagogik, der praktiseres i de danske og tyske mindretalsinstitutioner nord og syd for den dansk-tyske grænse. 
Mindretalspædagogik drejer sig primært om de almene pædagogiske processer og erfaringer, der foregår i mindretallet. Boget belyser mindretalspædagogikken ud fra tre perspektiver: Dannelse, institutioner og didaktik. I den forbindelse rejser bogen blandt andet interessante spørgsmål om, hvorvidt der findes en speciel mindretalsidentitet, om børnehaven, skolen og gymnasiet har en særlig opgave i relation til mindretallet, og om der er et specielt indhold i den undervisning og de læringsprocesser, der rejses om mindretallenes situation, men at lægge op til en diskussion af indholdet og karakteren af mindretalspædagogikken. 
Der findes ikke meget litteratur om mindretalspædagogik i det dansk-tyske grænseland. Bogen giver en meget fin indsigt i de tanker og ideer, der rører sig på begge sider af grænsen, når det drejer sig om at beskrive det særegne ved de to mindretal i en pædagogisk kontekst. Bogen trækker på forskningen inden for mindretalsområdet og giver også et unikt indblik i de tanker og refleksioner, der ligger bag udmøntningen af den praktiske pædagogik, der foregår i mindretallenes verden, samt mindretallenes opfattelse af deres særlige situation og de problemstillinger, de er konfronteret med.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater