Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Mindretalspædagogik

Anmeldelse

Mindretalspædagogik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

KLIM

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Alexander von Oettingen (red.)

Antal sider

240
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et unikt indblik i mindretallenes pædagogik

Bogens grundtese er: At tilhøre et mindretal er noget, man aktivt vælger, og det er samtidig noget, der læres. Specielt for de nationale mindretal er institutioner særlig vigtige for at udvikle og fastholde mindretallets eksistens. Ud fra denne grundlæggende opfattelse af mindretal sætter bogen fokus på, hvad der karakteriserer den specielle pædagogik, der praktiseres i de danske og tyske mindretalsinstitutioner nord og syd for den dansk-tyske grænse. 
Mindretalspædagogik drejer sig primært om de almene pædagogiske processer og erfaringer, der foregår i mindretallet. Boget belyser mindretalspædagogikken ud fra tre perspektiver: Dannelse, institutioner og didaktik. I den forbindelse rejser bogen blandt andet interessante spørgsmål om, hvorvidt der findes en speciel mindretalsidentitet, om børnehaven, skolen og gymnasiet har en særlig opgave i relation til mindretallet, og om der er et specielt indhold i den undervisning og de læringsprocesser, der rejses om mindretallenes situation, men at lægge op til en diskussion af indholdet og karakteren af mindretalspædagogikken. 
Der findes ikke meget litteratur om mindretalspædagogik i det dansk-tyske grænseland. Bogen giver en meget fin indsigt i de tanker og ideer, der rører sig på begge sider af grænsen, når det drejer sig om at beskrive det særegne ved de to mindretal i en pædagogisk kontekst. Bogen trækker på forskningen inden for mindretalsområdet og giver også et unikt indblik i de tanker og refleksioner, der ligger bag udmøntningen af den praktiske pædagogik, der foregår i mindretallenes verden, samt mindretallenes opfattelse af deres særlige situation og de problemstillinger, de er konfronteret med.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater