Det biologisk-neurologiske menneskesyn har i takt med hjernescanningens udvikling vundet indpas i psykologifaget. Med dette udgangspunkt henføres viden om menneskets adfærd, følelser og tanker til processer og kemi i hjernen, men også til omgivelsernes stimulering af den plastiske hjerne.
Cand.psych. Susan Hart har i tre bøger om neuroaffektiv udviklingspsykologi sat fokus på menneskets emotionelle personlighedsudvikling og set denne i samspil med hjernens modning i den tidlige barndom. Sonja Schoubye har sammen med forfatteren bearbejdet stoffet fra ovennævnte bøger til denne lightudgave tilpasset gymnasieundervisningen.
Grebet er enkelt. MacLeans tredelte hjernestruktur anvendes som det stillads, hvorpå Sterns og Bowlbys udviklingspsykologiske begreber kobles. Med dette fundament beskrives, hvordan personligheden modnes hierarkisk gennem de første leveår, og hvordan barnets relationer til centrale tilknytningspersoner får afgørende betydning for udfoldelsen af de genetiske potentialer.
Sammenlignet med gængse grundbøger er der ikke meget nyt i stoffet. Stern og Bowlby kender vi, og det hjerneanatomiske skoleridt er interessant, om end de udviklingspsykologiske pointer fint kan hentes hjem uden denne kobling.
Pædagogisk er bogen veltilrettelagt, og man fornemmer den erfarne undervisers didaktiske håndelag. Hvert kapitel indledes med en oversigtsfigur over indholdet og rummer farvebokse med centrale begrebsforklaringer samt afsluttende udfyldningsskemaer, så eleverne aktivt kan fastholde deres læring. Jeg savner et stikordsregister og kunne godt undvære nogle af de navlepillende øvelser, hvor elever bedes vurdere deres egen personlighed. Men den lille bog formår på bedste vis at fremstille, hvordan de neurale strukturer i hjernen danner udgangspunkt for miljøets formning af psyken.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode