Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Men vil eleverne nå frem til Jerusalem?

Anmeldelse

Men vil eleverne nå frem til Jerusalem?

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Michael Pihl og Jesper Rosenløv

Antal sider

237

Pris

249,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Udgivelsen vil vende op og ned på gængse romantiserende forestillinger, man finder i dag om korstogene. For at påpege de mere grundlæggende årsager til korstogene, der fremstilles som en kristen retfærdig forsvarskrig og pilgrimsfærd, griber bogen tilbage til Koranens sværdvers og andre vers som grundlaget for den arabiske ekspansion i det 7.-8. århundrede. Denne jihadformede krigsideologi lå også bag det osmanniske riges militære pres mod det kristne Europa indtil det 17. århundrede.

Indflettet i dette 1.000-årige begivenhedsforløb mellem den muslimske og kristne verden, som jeg hører som et stort ”clash”, redegøres der for vigtige problemstillinger, herunder den kristne og den islamiske krigsideologi, korsfarernes motiver, udbyttet af korstogene og forholdet mellem muslimer, kristne og jøder. Kilderne til alt dette findes gratis på bogens hjemmeside. Spændende og interessant.   

Problemet er bare, at bogen er tænkt som undervisning i historie og religion. I religion må man så selv supplere med nutidige tekster, men ellers er det især historiefaget, der får problemer. En uoverskuelig mængde af politiske forviklinger og intriger samt militære bataljer fylder de fleste af bogens sider. Således beskrives i det første korstog (ud af ni) korsriddernes lange og slidsomme vej til Jerusalem måned for måned, hvor jeg alvorligt frygter, at eleverne vil gå tabt undervejs hertil! Forfatterne skulle have slanket disse lange og omstændelige begivenhedsforløb, som alligevel ikke kan bruges til noget i undervisningen.

Den seneste forskning har rejst det påtrængende spørgsmål, om ikke den arabiske ekspansion i det 7. århundrede kom før den koran, vi kender i dag. Spørgsmålet er særdeles relevant til denne bog, der primært ser en jihadformet krigsideologi bag ekspansionen. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater