Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Men vil eleverne nå frem til Jerusalem?

Anmeldelse

Men vil eleverne nå frem til Jerusalem?

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Frydenlund

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Michael Pihl og Jesper Rosenløv

Antal sider

237

Pris

249,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Udgivelsen vil vende op og ned på gængse romantiserende forestillinger, man finder i dag om korstogene. For at påpege de mere grundlæggende årsager til korstogene, der fremstilles som en kristen retfærdig forsvarskrig og pilgrimsfærd, griber bogen tilbage til Koranens sværdvers og andre vers som grundlaget for den arabiske ekspansion i det 7.-8. århundrede. Denne jihadformede krigsideologi lå også bag det osmanniske riges militære pres mod det kristne Europa indtil det 17. århundrede.

Indflettet i dette 1.000-årige begivenhedsforløb mellem den muslimske og kristne verden, som jeg hører som et stort ”clash”, redegøres der for vigtige problemstillinger, herunder den kristne og den islamiske krigsideologi, korsfarernes motiver, udbyttet af korstogene og forholdet mellem muslimer, kristne og jøder. Kilderne til alt dette findes gratis på bogens hjemmeside. Spændende og interessant.   

Problemet er bare, at bogen er tænkt som undervisning i historie og religion. I religion må man så selv supplere med nutidige tekster, men ellers er det især historiefaget, der får problemer. En uoverskuelig mængde af politiske forviklinger og intriger samt militære bataljer fylder de fleste af bogens sider. Således beskrives i det første korstog (ud af ni) korsriddernes lange og slidsomme vej til Jerusalem måned for måned, hvor jeg alvorligt frygter, at eleverne vil gå tabt undervejs hertil! Forfatterne skulle have slanket disse lange og omstændelige begivenhedsforløb, som alligevel ikke kan bruges til noget i undervisningen.

Den seneste forskning har rejst det påtrængende spørgsmål, om ikke den arabiske ekspansion i det 7. århundrede kom før den koran, vi kender i dag. Spørgsmålet er særdeles relevant til denne bog, der primært ser en jihadformet krigsideologi bag ekspansionen. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater