Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Mange gode råd

Anmeldelse

Mange gode råd

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansk Psykologisk Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Ole Ditlev Nielsen

Antal sider

175

Pris

278,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Vi kan alle have behov for gode råd til, hvordan vi kan gøre vores undervisning bedre. Forfatteren har taget temperaturen på skolen, eleverne, lærerne og samfundet og opstiller tyve forslag til, hvordan den enkelte lærer kan udvikle og forbedre både sin undervisning og forholdet til eleverne. Trods forholdsvis få år som lærer på ungdomsuddannelserne har forfatteren fat i en række relevante forhold, som præger gymnasieskolen og den tid, vi lever i. Med fingeren på pulsen præsenteres en række konkrete helt nede på jorden-forslag til, hvordan man kan få sin undervisning til at virke bedre med hensyn til ro i klassen, variation i undervisningen, planlægning af undervisningen, videndeling, it, undgåelse af stress, eksamen og motivation. Og der er virkelig gode råd og ideer at lade sig inspirere af. Det gælder for såvel nybegyndere som halv- og helgarvede lærere. Alle vil kunne hente et eller andet i bogen, som de vil kunne anvende uden større merarbejde.

Forfatterens grundlæggende tese er, at læreren skal fremme elevernes aktive læringsarbejde. Det starter med, at læreren skal være mere produktiv end aktiv i forbindelse med tilrettelæggelsen og udførelsen af undervisningen. Det er eleverne, der skal arbejde for at kunne lære. Elevernes passive lytning sættes helt uden for døren. Den traditionelle lærerrolle skrottes næsten helt og erstattes mere af en lærer, der skal facilitere den nødvendige motivation og variation i undervisningen, og af udviklingen i samspillet mellem eleverne og læreren.

De mange praktiske forslag, som bogen er rig på, hviler således teoretisk på tankerne om Cooperativ Learning, læringsstile og flow. Selv om man måske ikke lige er til disse metoder, kan man sagtens finde andre måder at udmønte de mange gode forslag på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater