Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Liv og magt – bioetik og videnskabsteori

Anmeldelse

Liv og magt – bioetik og videnskabsteori

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Almen Studieforberedelse

Bogens forfatter(e)

Mickey Gjerris, Ulrik B. Nissen

Antal sider

135

Pris

148 kroner,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Spændende, relevant og vedkommende udgivelse
Med udgivelsen Liv og magt – Bioetik og videnskabsteori har Mickey Gjerris og Ulrik B. Nissen, begge lektorer i bioetik henholdsvis ved AU og KU, lavet en spændende og relevant udgivelse til brug i almen studieforberedelse i fagene biologi, religion og filosofi.
Forfatterne har for alvor haft AT-brillerne på og deres modtagergruppe for øje, da de skrev bogen. Bioetik er jo i sig selv et tværfagligt område og er derfor det oplagte AT-emne. Emnet belyses fra en AT-vinkel med blandt andet en god præsentation af de forskellige fakulteters tilgang til bioetikken, dog med vægt på naturvidenskab og humaniora. Derudover har forfatterne tydeligvis gjort sig umage med at præsentere bioetikken, så den opleves som relevant og vedkommende.
Bogen er delt i to dele. Første del består af et indførende kapitel, der kort introducerer bogens fokus. Herefter følger to kapitler om henholdsvis bioetik og videnskabsteori og videnskabens rolle med vægt på videnskabsteoretiske problemstillinger. Bogens anden del består af syv cases om for eksempel stamceller og fosterdiagnostik, som med fordel kan anvendes hver for sig. Hvert kapitel afsluttes med opgaver, hvor eleverne får mulighed for at anvende det læste stof og sætte det i relation til deres egen virkelighed. Derudover er der også mindre opgaver i kapitlerne, ligesom bogen er fyldt med små faktabokse. Hvert kapitel afsluttes med forslag til videre læsning. Her hjælpes eleverne godt på vej i forhold til eksempelvis synopsisskrivning.
Bogen er velskrevet, gennemarbejdet og ikke mindst spændende. Selvom udgivelsen er henvendt til fagene biologi, religion og filosofi, kan man sagtens koble andre fag på. Det er i høj grad en udgivelse, der inviterer til samarbejde med andre fag, og er dermed også en udgivelse, der henvender sig til alle elever i gymnasiet, og ikke kun elever med biologi eller biokemi.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater