Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

LEONARDO DA VINCI, Videnskabsmand og tænker

Anmeldelse

LEONARDO DA VINCI, Videnskabsmand og tænker

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Informations Forlag

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Fritjof Capra

Antal sider

326

Pris

225 kroner,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Leonardo da Vinci kombinerede fag og metoder
Frijof Capra er bedst kendt for sin bog ”Fysikkens tao”, som i 1975 provokerede og begejstrede med sin kobling af østlig spiritualitet og moderne fysik. Denne bog vil ikke provokere på samme måde – det er en god, letlæst, men dog grundig kilde til Leonardos liv, kunst og videnskab. Bogen kan med stor fordel læses af elever, der i forbindelse med f.eks. AT eller SRP skal arbejde med videnskaben i renæssancen.
Da Vinci var et fascinerende menneske, der i bedste AT-stil kombinerede metoder og tilgange fra forskellige fakulteter for at udforske verden omkring sig. Han dokumenterede naturen med tegninger, der i præcision lå flere hundrede år før sin tid. Han så en kobling mellem naturvidenskab, kunst, erkendelse og fantasi, som brød med samtiden og løftede malerkunsten fra et håndværk til en intellektuel disciplin på lige fod med bl.a. logik, geometri og astronomi.
Leonardo blev født uden for ægteskab på landet i Toscana. Kort efter flyttede hans far væk og det blev hans onkel, der vækkede Leonardos interesse for naturen. På mange måder var han en ”self made” intellektuel. Født uden for ægteskab kunne han ikke komme på universitetet, så for at deltage i renæssancens intellektuelle diskussioner lærte han sig f.eks. selv latin ved et selvstudium, der mest mindede om en besættelse.
Bogens kapitler kan læses selvstændigt, og for eksempel  giver kapitlet ”Videnskab i Renæssancen” en fin og forholdsvis kort (cirka 20 sider) indføring i islams og korstogenes rolle i genopdagelsen af antikken og dennes rolle for naturvidenskabens udvikling i renæssancen.
I forbindelse med sit arbejde med bogen, har Fritjof Capra blandt andet  studeret omkring 6.000 sider af Leonardos noter og tegninger. Disse kilders skæbne, fra renæssancen til de blev fundet i det 19. århundrede, beskrives også. Bogen giver således ikke blot en indføring i renæssancens videnskab, men også et lille indblik i de kilder, der ligger til grund for vores viden om Leonardo.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater