Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Laïcité – Une spécialité française

Anmeldelse

Laïcité – Une spécialité française

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Acces

Fag

Fransk (samfundsfag, religion, historie)

Bogens forfatter(e)

Connie Pedersen

Pris

20 eller 25 kr. inkl. moms pr. elev,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Demokratiets fundamenter og vilkår

Sekulariseringsloven gjorde i 1905 Frankrig til en sekulær republik, hvorved religion blev fortrængt til den hjemlige, henholdsvis de religiøse institutioners, sfære. Det offentlige samfundsliv skulle fremdeles holdes irreligiøst og fri for påvirkning af religiøse samfund. Målet var at sikre statens absolutte neutralitet.

Laïcité medfører, at stat og kirke i dag er adskilt, samtidig med at borgernes trosfrihed er garanteret. Tidligere dominerede den katolske kirke uddannelsessystemet, herunder videnskaberne. Nu er der end ikke religion på skemaet i offentlige franske skoler længere.

Connie Pedersens nye emnebog (114 sider) er inddelt i syv kapitler, som omhandler blandt andet lovgivning, skolesystemet, det politiske system, skolemad, ungdommens perspektiv samt det moderne franske samfunds styrker og udfordringer. Forfatteren er cand.scient.pol. og cand.mag. i fransk og spansk – og delvis bosat i Perpignan. Hun har tidligere udgivet undervisningsbøger om Frankrig som modsætningernes land, om præsident Emmanuel Macron og om Catalonien.

Laïcité – une spécialité française behandler et vigtigt, men også sensitivt, emne. Den er nuanceret og inddrager forskellige gruppers synspunkter. Der fokuseres på aspekter som demokrati; oplysningstidens filosoffer og idealer; begrebet blasfemi; borgernes lighed, trosfrihed og ytringsfrihed. Og der er relevante sammenligninger med forhold i Danmark.

Lærebogen kommer ind på, at indvandring de seneste 75 år har gjort Frankrig multikulturelt og multireligiøst. I kølvandet herpå udfordrer specifikke tilfælde af religiøs fundamentalisme og bestialsk terror begået i religionens navn landets religionsneutralitet og sammenhængskraft.

Eksempelvis omtales skolelæreren Samuel Paty, der for nylig fik sit hoved hugget af på vej hjem fra skole, fordi han havde vist sine elever visse satiretegninger. Også massakren på satiremagasinet Charlie Hebdo omtales. Dette angreb fik i januar 2015 over halvanden million franskmænd til at gå på gaden i une marche exceptionelle i protest mod terror og angreb på demokratiet og franske værdier.

Le vivre-ensemble betyder, “vi skal være her allesammen” og er essentielt i de fleste samfund. Bogen lægger op til drøftelse af problemstillinger, for eksempel hvordan man kan opretholde fredelig sameksistens mellem folk med forskellig religiøs, politisk og social baggrund.

En introduktion på dansk bibringer læseren en god grundlæggende forståelse. Der er gloserede franske tekster med øvelser. De ord, der er gloserede, er dog ikke markeret i teksten. Til gengæld er der transskriberede og gloserede videoer. Svære tekster og passager er helt oversat til dansk. Og der er interaktivitet via www.acces.dk.

Bogen er oplagt til tværfagligt samarbejde med samfundsfag, religion og historie. Da bogen i stor grad er tosproget (fransk og dansk), kan den nemt anvendes i andre fag end fransk. Den er dermed også velegnet til SRP og andre flerfaglige tiltag.

Franskfagligt: Bogen indeholder et for emnet adækvat ordforråd. Det franske sprog er idiomatisk, formfuldendt og velvalgt. Der er en fin spredning i lix: korte ord og sætninger veksler med lange ord og sætninger. Anvendelsen af begreber og termer højner taksonomien og giver anledning til eftertanke. Den franske tekst er overskuelig med korte afsnit med en blank linje imellem. Bogen er dermed et fremragende redskab til styrkelse af elevens sprogfærdighed på 2. og 3. år.

Således er emnet velformidlet, spændende illustreret og ikke mindst superrelevant. Emnet er ligeledes velegnet som eksamensemne. Der er tale om en e-bog, og den findes ikke p.t. i papirform. Layoutet kan sine steder forekomme lidt firkantet – men det grafiske understøtter alle steder indlæringen.

Alt i alt gives Connie Pedersens laïcité-bog seks stjerner for kompetent og omsorgsfuld behandling af emnet. Bogen er aktuel og nem at bruge. Der er tale om vigtigt, velresearchet og veldidaktiseret materiale. Man mærker, at forfatteren har fingeren på pulsen: Emnet foldes glimrende ud, og eleven har mulighed for at få en bred indsigt i etiske dilemmaer, demokratiforståelse og nutidige kultur- og samfundsforhold.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater