Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Krydsfelt – Grundbog i dansk

Anmeldelse

Krydsfelt – Grundbog i dansk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Berit Riis Langdahl, Pia Quist m.fl.

Antal sider

448

Pris

360 uden moms,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Krydsfelt fra 2010 er allerede hos flere danskkollegaer en velrenommeret grundbog, og den er nu kommet i en opdateret 2017-udgave afstemt efter de nye læreplaner. Der er nu afsnit om diskursanalyse, nordic noir, webnyheder, øget fokus på sociale medier og onlinenormer. De opdaterede teksthenvisninger og øvelser er afstemt efter de nye krav til innovation, digitale, globale og karrierekompetencer. Jeg bemærker også dens italesættelse af metoderne og træning af metodeovervejelser i bred forstand og henvisning til teoretikere. De nedslag i brødteksten, jeg har lavet, viser et fornuftigt formidlingsniveau med omtanke for elevers ordforråd og faglige niveauer. At blive fortrolig med bogen kræver dog en indsats. Dels er den sammenvævet med sin hjemmeside, som det tog mig noget tid at finde adressen på. Medlemskab købes årligt som klassesæt (560 eksklusive moms per klasse per år, hvor elever oprettes individuelt), og derigennem får man adgang til øvelser og tekster. Dels synes jeg, den er svær at finde rundt i. Den har farvekoder, der angiver, om afsnittet er litteratur, sprog eller medier, et emneregister og leksikon bagerst og en god vægtning mellem brødtekst, tekstbokse og grafik. Men indholdsfortegnelsens layout virker uoverskueligt, og at læse mig igennem udvalgte afsnit (som lærer, der skal koordinere en undervisning) finder jeg udfordrende, da det kræver, at jeg også orienterer mig på hjemmesiden og på andre sider i bogen. Jeg ville desuden gerne have nogle tydeligere skel mellem emner for bedre overblik. Når først man forstår alle koderne, tror jeg dog, at Krydsfelts fordel er dens store materiale og udvalg af opgaver og øvelser samlet under ét system. Jeg  tænker derfor, at 2017-versionen vil blive vel modtaget af alle dem, som allerede er fortrolige med 2010, og at vi andre må have lidt hjælp og tid til afkodningen for at få nok ud af den. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater