Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kraftpræstation – næsten et samlet pensum!

Anmeldelse

Kraftpræstation – næsten et samlet pensum!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Det ny forlag (2013)

Fag

Billedkunst

Bogens forfatter(e)

Jonas Wolter

Antal sider

260

Pris

300,00,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det er noget af en kraftpræstation, der ligger bag udgivelsen Temaer i kunsten, en grundbog til billedkunstundervisning i gymnasiet udgivet af Det ny forlag i 2013. Jonas Wolter, der er lektor ved Rosborg Gymnasium og HF, har på egen hånd samlet et varieret og nuanceret materiale til bogens kapitler, der omhandler temaer såsom menneskefiguren, landskabet, storbyen, portrættet, bolig- og magtarkitektur, stillebenmaleri, grafik, street art, museologi, kuratering og analysemetoder.

Bogens kapitler er bygget op omkring en indførende, overskuelig brødtekst med illustrative værkeksempler og med supplerende citater fra kunstkritikere og kunstnere, og hvert kapitel afsluttes med forslag til forskellige teoretiske og praktiske opgaver. Bogen spænder vidt både historisk og genremæssigt, og bredden i de mange visuelle udtryk – herunder også egne værker og elevarbejder – giver anledning til, at mange centrale begreber i den kunsthistoriske terminologi bliver anvendt, aktiveret og afklaret i det analytiske eller praktiske arbejde, som bogen lægger op til.

Et stort plus ved udgivelsen er det flotte A4-format, den høje kvalitet i værkgengivelsen og den fine balance mellem tekst og billeder. Bogens tekst udmærker sig desuden ved på en elegant måde at præsentere viden og fakta side om side med analyse og værkbeskrivelse. Sproget er dog af og til præget af nogle lidt upræcise formuleringer, som når det for eksempel hævdes, at afbildningen af menneskekroppen altid har været et centralt motiv i kunsten. Dette skygger dog ikke for det faktum, at bogens mange kapitler kan anvendes direkte i undervisningen, og at bogens materiale – eller dele heraf – snildt kan udgøre et samlet pensum i faget billedkunst.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater