Det er noget af en kraftpræstation, der ligger bag udgivelsen Temaer i kunsten, en grundbog til billedkunstundervisning i gymnasiet udgivet af Det ny forlag i 2013. Jonas Wolter, der er lektor ved Rosborg Gymnasium og HF, har på egen hånd samlet et varieret og nuanceret materiale til bogens kapitler, der omhandler temaer såsom menneskefiguren, landskabet, storbyen, portrættet, bolig- og magtarkitektur, stillebenmaleri, grafik, street art, museologi, kuratering og analysemetoder.
Bogens kapitler er bygget op omkring en indførende, overskuelig brødtekst med illustrative værkeksempler og med supplerende citater fra kunstkritikere og kunstnere, og hvert kapitel afsluttes med forslag til forskellige teoretiske og praktiske opgaver. Bogen spænder vidt både historisk og genremæssigt, og bredden i de mange visuelle udtryk – herunder også egne værker og elevarbejder – giver anledning til, at mange centrale begreber i den kunsthistoriske terminologi bliver anvendt, aktiveret og afklaret i det analytiske eller praktiske arbejde, som bogen lægger op til.
Et stort plus ved udgivelsen er det flotte A4-format, den høje kvalitet i værkgengivelsen og den fine balance mellem tekst og billeder. Bogens tekst udmærker sig desuden ved på en elegant måde at præsentere viden og fakta side om side med analyse og værkbeskrivelse. Sproget er dog af og til præget af nogle lidt upræcise formuleringer, som når det for eksempel hævdes, at afbildningen af menneskekroppen altid har været et centralt motiv i kunsten. Dette skygger dog ikke for det faktum, at bogens mange kapitler kan anvendes direkte i undervisningen, og at bogens materiale – eller dele heraf – snildt kan udgøre et samlet pensum i faget billedkunst.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode