Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kort og Godt om tegnsætning

Anmeldelse

Kort og Godt om tegnsætning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Grammatik/dansk

Bogens forfatter(e)

Henrik Houe Hansen

Antal sider

88

Pris

139 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det kan være en fornøjelse at læse om kommaregler

Endelig – en publikation, som helt svarer til titlen: kort, fordi der er forklarende tekst med lige så mange spændende opgaver på 88 sider, og godt, fordi definitioner og modeller er konsistente (næsten alle), forståelige og dermed brugbare for eleverne. Man får definitioner og brugs­anvisninger for periode, punktum, udråbs- og spørgsmålstegn, hel- og ledsætning, komma (20 sider!), semikolon, tanke-, binde- og skråstreg, parentes, ­kolon samt anførselstegn, alt det, man har brug for som skribent. ’Periode’ defineres som informationsenhed fra sluttegn til sluttegn: en funktionel og brugbar definition. ‘Punktum’ sættes over for ‘udråbstegn’ med hensyn til neutral-ikkeneutral pause: ligeledes en funktionel definition, der kan høres ved oplæsning. Så defineres ‘helsætning’ = en sætning, der ikke er et led i en anden sætning, modsat ledsætningen. Her kunne man lave lidt sjov med direkte tale, for eksempel Max sagde: “Jeg går i bad!”, men det lader vi ligge. Sætningen sammenlignes med et træ, dets stamme og grene, og idéen kommer helt givet fra termen ‘helsætningsstamme’, og læseren glider ud ad grenene, men er undertiden nødt til at springe ­tilbage (side 51) – man skal lige vænne sig til metaforen, især når led­sætningen står først (side 31). Neksus er subjekt og verballed og en betingelse for en meningsfyldt informationsenhed; eneste undtagelse er imperativ (side 23); her foreslår anmelderen at bruge ‘implicit subjekt’, så neksus opretholdes. Definitionen af ’genstand’ i ’genstandsled’ kan diskuteres: Er en ledsætning en genstand ligesom et punktum (side 30)? Gennemgangen af kommaregler er eksemplarisk og letforståelig, undtagen side 47, hvor ‘ved’ i ‘åbnes, ved at’ og i ‘tryg ved, at’ har forskellig status; bag disse valens­forhold ligger en sprog­teori gemt.

Kort sagt: en fin og klar fremstilling af et område, mange ikke har styr på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater