Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kort og Godt om tegnsætning

Anmeldelse

Kort og Godt om tegnsætning

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningens Forlag

Fag

Grammatik/dansk

Bogens forfatter(e)

Henrik Houe Hansen

Antal sider

88

Pris

139 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det kan være en fornøjelse at læse om kommaregler

Endelig – en publikation, som helt svarer til titlen: kort, fordi der er forklarende tekst med lige så mange spændende opgaver på 88 sider, og godt, fordi definitioner og modeller er konsistente (næsten alle), forståelige og dermed brugbare for eleverne. Man får definitioner og brugs­anvisninger for periode, punktum, udråbs- og spørgsmålstegn, hel- og ledsætning, komma (20 sider!), semikolon, tanke-, binde- og skråstreg, parentes, ­kolon samt anførselstegn, alt det, man har brug for som skribent. ’Periode’ defineres som informationsenhed fra sluttegn til sluttegn: en funktionel og brugbar definition. ‘Punktum’ sættes over for ‘udråbstegn’ med hensyn til neutral-ikkeneutral pause: ligeledes en funktionel definition, der kan høres ved oplæsning. Så defineres ‘helsætning’ = en sætning, der ikke er et led i en anden sætning, modsat ledsætningen. Her kunne man lave lidt sjov med direkte tale, for eksempel Max sagde: “Jeg går i bad!”, men det lader vi ligge. Sætningen sammenlignes med et træ, dets stamme og grene, og idéen kommer helt givet fra termen ‘helsætningsstamme’, og læseren glider ud ad grenene, men er undertiden nødt til at springe ­tilbage (side 51) – man skal lige vænne sig til metaforen, især når led­sætningen står først (side 31). Neksus er subjekt og verballed og en betingelse for en meningsfyldt informationsenhed; eneste undtagelse er imperativ (side 23); her foreslår anmelderen at bruge ‘implicit subjekt’, så neksus opretholdes. Definitionen af ’genstand’ i ’genstandsled’ kan diskuteres: Er en ledsætning en genstand ligesom et punktum (side 30)? Gennemgangen af kommaregler er eksemplarisk og letforståelig, undtagen side 47, hvor ‘ved’ i ‘åbnes, ved at’ og i ‘tryg ved, at’ har forskellig status; bag disse valens­forhold ligger en sprog­teori gemt.

Kort sagt: en fin og klar fremstilling af et område, mange ikke har styr på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater