Religion er et mangfoldigt fænomen og svært at sætte på en formel, siges det i indledningen, men til faget religion er stoffet i denne grundbog skåret til ud fra religionsvidenskabens empiriske metoder, som der også redegøres for. Det er gjort af faglige specialister på en overordentlig kyndig måde. Der er ingen skråsikkerhed, og man er meget på det rene med, hvilke fisk der kan fanges med de net, der er lagt ud. Mange spørgsmål må man så derfor også lade ligge.
Hvad jeg også vil fremhæve, er det helt eminente samspil mellem det faglige stof og den didaktiske tilrettelæggelse og pædagogiske formidling. Der er en fælles struktur for præsentationen af verdensreligionerne med klassiske og repræsentative kilder. Dernæst er der knyttet websites til udgivelsen med leksikalske oplysninger, kort og tv- og radioklip og meget andet. Spændende og inspirerende arbejdsspørgsmål, noter, krydsreferencer til kilder, billeder og website og forslag til forskellige arbejdsformer binder dette store materiale sammen. Eleverne bliver i den grad aktiveret og holdt i ånde!
Kan man overhovedet forlange mere?
Flere af de religiøse spørgsmål, som religionsvidenskaben ikke tager sig af, beskæftiger teologien sig med ud fra andre præmisser end religionsvidenskaben. Religionsfilosofien er et grænseområde, og selv kunne jeg godt have ønsket mig, at man havde givet eleverne en tilgang til det religiøse sprogs grammatik, som man finder i Wittgensteins sprogspil. Men det er naturligvis ”blød” humanistisk filosofi og hermeneutik. Her holder bogen sig til kognitionsvidenskabens teorier om guds-, Mickey Mouse- og julemandsforestillinger og andre kontraintuitive fænomener.
Bogen har et fagligt, didaktisk og teknisk niveau, der ligger over det, der findes på markedet. Køb den – en masse!
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode