Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Eksamen Corona OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Kamikaze. Japans dødspiloter. Selvmordet som våben i fortid og nutid

Anmeldelse

Kamikaze. Japans dødspiloter. Selvmordet som våben i fortid og nutid

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Historie

Titel: Kamikaze. Japans dødspiloter. Selvmordet som våben i fortid og nutid ?

Forfatter: Albert Axell og Hideaki Kase. ?Oversat fra engelsk Ib Askholm

Forlag: Askholms Forlag ?Pris: 349 kroner, indbunden, 352 sider, illustreret ?

Vurdering og anmeldelse: Helle Askgaard ??*****

“Vi mødes i Yasukuni” ?

Som 23 -årig fik løjtnant Yukio Seki et tilbud, han ikke kunne afslå. Han blev udpeget til at lede det første selvmordsangreb mod amerikanske flådestyrker i Stillehavet. Seki var en erfaren pilot, livsglad og nygift. Og forældrenes eneste søn. Han fik fremstammet: “Jeg påtager mig opgaven”. ??Det anslås, at 3.000-4.000 unge mænd mistede livet på grund af selvmordsaktioner. Formålet var at hindre et nederlag eller at forsøge at skabe en forhandlingsfred for at undgå invasion og besættelse. Seki mente, at Japan ville have mere gavn af hans færdighed som levende kamppilot. Han døde 25.10.1944. ??Da kamikazetaktikken blev en del af den officielle krigsstrategi, meldte mange sig. Et avisopslag januar 1945: “Unge mennesker behøver blot at have bestået folkeskolens afgangsprøve, så kan de efter kortvarig træning søge om optagelse i et specialangrebskorps”. – Det var jo heller ikke alle en flyvers færdigheder, en kamikazepilot behøvede. ??Dem, der gav deres liv til nationen, fik gudestatus og blev dyrket i Yasukunitemplet i Tokyo. Derfor var den almindelige afskedsreplik piloterne mellem: “Vi mødes i Yasukuni”. På mindepladerne blev de forfremmet og løftet to rangtrin. ??Bogens indledning gennemgår de begreber og forudsætninger, der leder hen mod Pearl Harbor. Og den åbner en diskussion om begrebet terror, ved for eksempel at sammenligne manualen for kamikazepiloterne med instrukserne for angrebet på USA 11. september. Mange japanere protesterer mod sammenligningen og påpeger, at der under verdenskrigen var tale om krigsførelse stat mod stat. Bogen har gode noter og et fint navneregister. Mange gentagelser gør, at kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden. Af kilder gengives der blandt andet piloters afskedsbreve og officielle dokumenter, der vedrører Japans rolle i krigen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater