Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Israel-Palæstina-konflikten for begyndere

Anmeldelse

Israel-Palæstina-konflikten for begyndere

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Hans Henrik Fafner, Brian Linke og Henrik Wiwe Mortensen

Antal sider

166

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Lad det være sagt med det samme: Det med historie anført i titlen er for beskedent til, at bogen kan anvendes som egentlig grundbog – og det hævder forfatterne sådan set heller ikke. Der er nemlig med bogen lagt op til, at den anvendes i AT-forløb, primært mellem religion og samfundsfag og med historie som støttefag på sidelinjen (hvorved den altså er selvskrevet til KS-forløbet på hf).

Bogens styrke er også dens svaghed. Den er ordknap, kortfattet, præcis og meget lidt uddybende. Den kan derfor glimrende anvendes til et AT-forløb allerede i 1.g og til nød i 2.g – men herefter bliver abstraktionsniveauet lige knapt nok. At en så kompleks konflikts historie kan beskrives med enkle og letforståelige midler, er i sig selv en bedrift. Og vi kommer hele vejen rundt, både om Jerusalem, politiske grupperinger, Hytteostrevolutionen (nej, man må læse bogen hvis man vil vide mere …), terrorisme og forskellige strandede fredsinitiativer. Til gengæld kan man, i hvert fald som historielærer, ofte savne nogle dybere refleksioner og et videre udsyn. Man spørger sig selv, om eleverne forstår kompleksiteten i konflikten, når det præsenteres så kortfattet – men det er jo selvfølgelig historikeres evige bekymring, og Wiwe Mortensen har jo også tidligere på samme forlag udgivet en mere historiemålrettet fremstilling tidligere.

Der er udmærkede, men få, kilder til hvert enkelt afsnit, og hele bogen afrundes med et kapitel om det arabiske forår, der præges af, at det har været under produktion, mens det endnu var meget uvist, hvad der ville ske om tre dage.

Jeg synes, det er glimrende, at en bog som denne har et lavt ambitionsniveau på elevernes vegne, så den kan målrettes arbejdet med for eksempel AT, hvor flere fag skal spille sammen, og desuden også kan anvendes allerede i 1.g – men man skulle måske have overvejet, om man med få midler kunne have angivet en vej videre for de elever, der skal bruge et lidt højere niveau.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater