Lad det være sagt med det samme: Det med historie anført i titlen er for beskedent til, at bogen kan anvendes som egentlig grundbog – og det hævder forfatterne sådan set heller ikke. Der er nemlig med bogen lagt op til, at den anvendes i AT-forløb, primært mellem religion og samfundsfag og med historie som støttefag på sidelinjen (hvorved den altså er selvskrevet til KS-forløbet på hf).
Bogens styrke er også dens svaghed. Den er ordknap, kortfattet, præcis og meget lidt uddybende. Den kan derfor glimrende anvendes til et AT-forløb allerede i 1.g og til nød i 2.g – men herefter bliver abstraktionsniveauet lige knapt nok. At en så kompleks konflikts historie kan beskrives med enkle og letforståelige midler, er i sig selv en bedrift. Og vi kommer hele vejen rundt, både om Jerusalem, politiske grupperinger, Hytteostrevolutionen (nej, man må læse bogen hvis man vil vide mere …), terrorisme og forskellige strandede fredsinitiativer. Til gengæld kan man, i hvert fald som historielærer, ofte savne nogle dybere refleksioner og et videre udsyn. Man spørger sig selv, om eleverne forstår kompleksiteten i konflikten, når det præsenteres så kortfattet – men det er jo selvfølgelig historikeres evige bekymring, og Wiwe Mortensen har jo også tidligere på samme forlag udgivet en mere historiemålrettet fremstilling tidligere.
Der er udmærkede, men få, kilder til hvert enkelt afsnit, og hele bogen afrundes med et kapitel om det arabiske forår, der præges af, at det har været under produktion, mens det endnu var meget uvist, hvad der ville ske om tre dage.
Jeg synes, det er glimrende, at en bog som denne har et lavt ambitionsniveau på elevernes vegne, så den kan målrettes arbejdet med for eksempel AT, hvor flere fag skal spille sammen, og desuden også kan anvendes allerede i 1.g – men man skulle måske have overvejet, om man med få midler kunne have angivet en vej videre for de elever, der skal bruge et lidt højere niveau.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode